fredag, januar 30, 2009

Halalkylling

Om håndspåleggelse og bønn betyr noe i kristen sammenheng, så betyr det vel også noe i hedensk sammenheng. Jeg tar nok ikke skade på min samvittighet om jeg får noe halakjøtt mellom tennene, men jeg vil nok ikke spørre etter kylling som er ”halalvelsignet!”
Skilles det forresten mellom ”uvelsignet” og ”velsignet” kjøtt i våre kjøttdisker?
Vi kristne tror på bønneduker og dette er noe som faktisk virker. Hva om vi ber om å få velsigne det øvrige som slaktes på våre slakterier. Noe for våre biskoper?
Men jeg tror på bordbønn så jeg er ikke nervøs om jeg skulle få litt halakjøtt i munnen.
Det må være fint å være muslim i vår kristne kultur – mulig sikkert like fint som å være kristen i en hvilken som helst annen muslimsk kultur (?).
Men jeg ser ingen grunn til å stå muslimene imot, vi får heller være like frimodige med vår Jesus som de er med sin Muhammed!
Gamle Norge er ikke som før!

Se ”klippet” medenfor:


Hver mandag velsigner Ahmed Haji Mohamud (39) fra Somalia kyllinger under halalslakten på Nortura på Elverum. Fingrene må berøre hver eneste fugl.
Fast jobb for meg betyr å bli selvstendig, sier Ahmed Haji Mohamud (39), og smiler for tiende gang.
For et halvt år siden var han arbeidsledig. Nå vikarierer han på femte måneden som halalslakter på Nortura kyllingslakteri. Jobben hans er å velsigne kyllinger, 9000 i timen.
Han tar på hver eneste med et «Allah o Akbar» (Gud er stor), rett før fjærkreet møter kniven på samlebåndet.

http://www.aftenposten.no/jobb/article2896969.ece

Ingen kommentarer: