torsdag, august 04, 2016

Kristenvin eller kristenvind!

Vin.
Katastrofealarm fra daglig leder på Østerbo, Trond Eriksen. Det er en dårlig situasjon i den pinsekarismatiske familien mener han....
Og nå behøver vi en pinsekarismatisk totalavholdsbevegelse, hvem vil grunnlegge den?
Leste i Aftenposten for en tid tilbake om vin(u)vaner og avhold. En kvinne sa i et intervju (hun var ikke kristen), "hvorfor må jeg skrifte for alle hvorfor jeg er avholdskvinne, det er jo en privatsak".
Det finnes ikke direkte belegg i bibelen for å avholde seg fra alkohol, men man kan vel være avholdsmenneske like vel? Bortsett fra Jonadabs etterkommere Rekabittene og Nsaireerne i GT og så finner vi vanndrikkeren Timoteus i NT. Han blir oppfordret av Paulus til å slutte å bare drikke vann, men også å drikke litt vin, sikkert mye bakterier i vannet den gang.
Vindrikking er heller ingen privatsak, Paulus skriver følgende: "Det er godt å la være å ete kjøtt eller drikke vin eller gjøre noe annet som er til anstøt for din bror." (Romerne 14:21 NB)s
At vinen er mer fiende enn venn kan vi også lese i bibelen; "Se ikke til vinen, hvor rød den er, hvordan den perler i begeret, hvor lett den går ned! Til sist biter den som en slange og hogger som en hoggorm. Da vil dine øyne se merkelige syner, og ditt hjerte snakke tull og tøys". (Salomos Ordspråk 23:31-33 NB)
Tross disse skriftstedene skal jeg ikke bruke bibelske argumenter for totalavhold. Jeg er ikke avholdsmann fordi jeg er kristen - jeg er avholdsmann uansett. Før jeg ble kristen hadde jeg bestemt meg både å være ikke-røyker og alkoholnekter. Og hvorfor må jeg bekjenne mine "avholdssynder" for festglade mennesker.
Og en ting jeg synes er underlig, når jeg har vært i "glade lag" sammen med kristne vinnytere, så må de på liv og død komme men en forklaring på drikkingen sin. Unødvendig hvis de har god samvittighet mener jeg.
Kanskje det er på tid med en pinsekarismatisk avholdsbevegelse? Gjerne med en brystnål med et opp/ned vinglass eller et vinforbudtskilt. Man avgir et løfte, men begrunnelsen er personlig. Når noen ønsker å helle alkoholinfisert vin i glasset kan man bare peke på nålen.
Tror også det er på høy tid at våre menigheter har totalavholdsløfte som betingelse for medlemskap. Om noen mener dette er for mye pekefinger er det bare å velge en annen menighet. Tror ikke det er problem å velge en "vinliberal" sådan...
Bli en Rekabitt...! De valgte å ikke drikke vin - det ble registret i de himmelske saler.
Og vi adlød vår far Jonadab, Rekabs sønn, i alt han bød oss - at vi aldri skulle drikke vin, verken vi eller våre koner eller våre sønner eller våre døtre, (Jeremia 35:8 NB)
Men til rekabittenes slekt sa Jeremia: Så sier Herren, hærskarenes Gud, Israels Gud: Fordi dere har adlydt deres far Jonadabs ord og holdt alle hans bud og i alt gjort som han bød dere, derfor sier Herren, hærskarenes Gud, Israels Gud: Det skal aldri mangle en mann av Jonadabs, Rekabs sønns ætt, som skal stå for mitt åsyn. (Jeremia 35:18-19 NB)
Det er vel som aldri før vært behov for en antivinvekkelse, bedre å bli salig i den HELLIGE ÅND!
Bli en Rekabitt...!!

1 kommentar:

Unknown sa...

Veldig bra Johan, Amen!