mandag, august 29, 2016

Brev fra Indre Trangvik

Brev fra Indre Trangvik.
Jeg skriver og skriver, og i de flestes øyne er nok min adresse Indre Trangvik. Men det er ikke trangt i Indre Trangvik, det bare føles slik om man tar med unødvendige ting på flyttelasset. Har merket meg at Det gamle evangelium i løpet av årene har 
blitt det runde evangelium. Og man blir svimmel av å gå i ring. Jeg ønsker ikke å bli satt pris på og "likt" fordi jeg vil ligne alle andre og ikke støter noen. 
Det første bud i djevelens katekismus lyder slik -
Det første bud det er,
Vær lik de andre i all din fær(d).
Har registrert at politikere er stolte over sine oppfatninger og meninger, ikke noe problem med de som lager skarpe grenser i politikken, eller mener det stikk motsatte av andre.
I kristenverdenen er det motsatt. Det eneste tydelige vegskiltet der har etter hvert blitt til rundkjøringsskilt!
Man kan også være "radikal" og rund samtidig. Altså stå fram som "avholdsmann" og samtidig anerkjenne måtehold. Og stempler bruker vi vel alle iblant, både på hverandre og hverandres meninger,  også undertegnede gjør nok det. Så om man skulle man ta fram noen sunne, bibelske leveregler, da blir nåtidens mest benyttede stempel brukt - nemlig LOVISKHET. Et annet misbrukt stempel er NÅDE. Jeg ønsker ikke å få stemplet NÅDE brukt for å dekke over egen slendrian som jeg nekter å omvende meg fra, jeg vil møte sanne og kjærlige mennesker som tilretteviser meg, for jeg vil ha full lønn i himmelen. Man får ikke lønn for å bo i Indre Trangvik, men man slipper kanskje trekk i lønna.
Ivar Aasen skriver "Til Lags aat alle kann ingen gjera; det er no gamalt og vil so vera. Eg tykkjer stødt , at det høver best aa hjelpa den, som ..."
Men noen prøver på det, som en pinsepastor nylig skrev: "Det betyr at vi må inkludere i Guds store familie både avholdsfolk som meg og måteholdsfolk som Jesus."
Å kalle Jesus for måteholdsmann er i mine øyne blasfemi, måtehold har i vår moderne tid en annen valør...
Forunderlige ord av denne pastoren som vasker sine hender....
Så hender det nå og da gjennom årenes løp at noen har fått nok av "friheten" i de kristelige rundkjøringene, da kan de reise til Indre Trangvik hvor enn det nå i landet ligger...
Men i Trangvik er det trygt, det er høye fjell på alle sider. Men fjell kan som kjent bestiges...
Og så de gode nyhetene da, den "trangsynte" Carl-Gustaf Severin vinner fram med sin antialkoholiseringskampaje og nå tørrlegges hele menigheter, ikke på Ånden, men på Lucifer i flytende form. En menighet på Karmøy er vel først ute i denne sammenheng. Og
Today we certify Karmöy Church as an alchohol Free zone kan leses i en Facebookmelding,
Bra!!!
Og så får jeg vel det uunngåelige spørsmålet da, hvorfor blande deg bort i andres saker?
Jeg vil svare fra båtlivet, jeg slutter ikke med å fortelle andre hvor skjærene ligger fordi jeg har grunnstøtt selv?



Sendt fra min iPhone

2 kommentarer:

AnneMarie sa...


Bra skrevet som alltid Johan. Godt å lese dine innlegg. De er så rett på sak, og riktige . Bare fortsett å skriv fra Indre Trangvik var det vel stedet het. !

Anna Marie Lie

Johan sa...

Takk Anne Marie.....