fredag, mars 27, 2009

ZUM NOZTALGI!

Nostalgi
Anmeldelsen nedenfor er fra 2002. Artig lesning forresten. Selv om Zum som gruppe for lengst har gått inn i histoien så zummmmer det videre likevel. I dag har Zimon fra Zum konsert i trezeizen (Røde Mølle). Det blir zpennende!

Gratulerer Zum!
Musikkanmeldelse (fra 2002):
Musikk og tekst i singelen ”Folket som ingen har Z” står til terningkast seks. En sterk tekst med en verdig melodiøs setting.
Jeg må vedgå at jeg ikke har alt for store kunnskaper om gruppen Zum fra før, men etter å ha hørt ”Folket som ingen har Z” må jeg innrømme at min nyfikenhet har tiltatt betraktelig.
Medlemmene i gruppen kommer fra Sarpsborg og Fredrikstad. Den består av Harald Høidahl på tagenter og vokal, Simon Høidahl på gitar og kor. Bjørnar Pettersen, trommer og kor.
Melodien til ”Folket som ingen har Z” er ved Simon Høidal og tekst ved Harald Høidahl. Teksten i sangen handler om det ufødte barn og det blir en svært sterk opplevelse til melodien, man blir grepet. Låten er en ballade satt i en verdig setting med strykere. Man merker forøvrig at det er brukt tid på å få til et godt produkt.Det første som slo meg når jeg hørte Haralds vokal er at den har mye til felles med Lars Lillo Stenberg i DeLillos. Men er ikke så utpreget på singelen ”Folket som ingen har Z”.
Jeg har med jevne mellomrom hørt andre artister fremføre samme budskap i teksten med andre melodiøse rammer, men uten like stort hell. Men med denne låten er det vel første gang en kan si at musikken kan spilles i en bredere sammenheng. Med andre ord en låt som kan spilles på radio i en setting hvor en ikke nødvendigvis er knyttet til det samme tema. Det er rett og slett en radiolåt!
Teksten er ikke evangeliserende, men tema i låten vil ganske sikkert skape debatt om hvorvidt den i det hele tatt kan spilles i profane medier. Tradisjonelt har man i Norge vært liberal i forhold til å slippe til musikk med omdiskuterte tekster. Det har vært en stor kunstnerisk takhøyde for kontroversielle budskap. Derfor skal det bli interessant å se hvordan musikk med et slikt budskap tas imot.
Om den spilles vil den ganske sikkert sette det ufødte barn på dagsorden. Selv er jeg ikke i tvil om at den bør spilles på norske radioer, fordi den rett og slett er for bra til å legges i en skuff. Men debatt vil det bli!
Selv hører jeg gjennom et hundretalls låter i måneden, og vil påstå at det er langt mellom hver gang man finner tilsvarende. Dette kommer ganske sikkert til å bli Zum sitt virkelige gjennombrudd. Jeg gleder meg til å høre mer fra gruppen.
Raymond Haslien

Ingen kommentarer: