søndag, mars 22, 2009

Huggormen



Denne vakre skapningen slikket sine første solstråler 21. mars på Odensvik.
Den ble litt urolig over mitt nærvær så den dukket fort ned i underetasjen.
Jeg funderte litt på dette med giftslanger og Darwins teser om artenes opprinnelse.
Han mente jo at artene tilpasset seg omgivelsene og at de mest levedyktige overlevde og førte derved sine gener videre. Men hvordan henger dette sammen med huggormen?
Den måtte altså først begynne å bite sine offer. Men da det ikke holdt mål så måtte den utvikle tenner. Men neisann, det holdt ikke – hvorfor ikke utvikle hoggtenner? Men akk. Alle musene stakk av! Jeg må drepe musa med gift, tenkte huggormen og begynte å utvikle gift. Men før den riktige giftblandingen var utviklet døde huggormen ut på grunn av mangel på mat – alle musene og frosken stakk av med to ufarlige sår i skinnet. En annen teori kommer også inn her. Når huggormen etter hvert begynte å utvikle giften så begynte musene og frosken også å utvikle resistens mot denne giften. Så i dag burde vi ifølge Darwin hatt mus og frosker som var resistente mot slangegift. Ja, dette er innviklet. Jeg heller til den oppfatningen at i begynnelsen skapte Gud himmel og jord….

2 kommentarer:

Dag sa...

Når du først er inne på emnet, synes jeg det er pussig at Gud har skapt dyr med huggtenner og gift. Kunne dyrene drepe hverandre før syndefallet?

My Corner sa...

Godt spørsmål. Det står faktisk noe om dette i 1. Mosebok om ..