tirsdag, oktober 10, 2006

OVER TIL TILBEDELSE


Jeg har gått på mange møter siden jeg ble frelst i 16 års alderen. Vitnet også mange ganger når et ord ble ”levende” eller ”godt” for meg. Når hjertet banket var det på tide å reise seg opp fra benken. Han gamle Halvor på Sion oppfordret oss unge til å vitne. Man behøvde ikke ha noe å si. Han siterte:” Åpne munnen, så skal jeg fylle den, sier Herren”. Har også hørt mange ”fine” predikanter gjennom årene. Noen har sikkert påvirket meg også. Men hvorfor ”går” jeg på møte? Jo, alle kristne gjør jo det. Møter ER noe man går på. Møtene var fine, herlige, sterke, tunge, stengte eller dype. Og det var sånn. Jeg lærte fort å vurdere møtene utfra hva jeg opplevde. Ingen lærte meg å tilbe. Husker når barna var yngre og de kom hjem fra
et eller annet møte. Listet de seg inn og gikk rett til rommene sine, da hadde det ikke vært spesielt oppløftende. Men når de hesblesende sprang opp trappen burde ingen spørre om møtet. Som nyfrelst overvar jeg engang et heller tungt møte. En eldstebroder kom og ville hjelpe meg ut av den tunge stunden. Han innvidde meg i møtenes hemmeligheter. Av og til er det ”stengte” møter fortalte han meg. Jeg var like forvirret; ”hva var det som var stengt?”
Jeg har sluttet å gå på møter, deltar heller på gudstjeneste. Men samme kulisser, mennesketyper, prekener, bønner og sanger. Men nå er jeg der for å tilbe. Alt får et nytt innhold. For meg er det selvfølgelig ikke likegyldig hva som blir prekt, men det er jo best med en tilbedende holdning om alt annet svikter…
Og for ikke å glemme samfunnet med DE HELLIGE da. Møte gode, anerkjennende blikk. Vi hører sammen og har samme dyrebare frelse. Det er ingenting som å være hjemme blant egne. Det er bare Guds menighet som har dette. Når Paulus SÅ brøderene fattet han mot.
Vi er kalt til å tilbe. Tilbe Faderen. Faderen vil ha tilbedere i ånd og sannhet. Videre er vi kalt til å elske hverandre. Beviset på at jeg er frelst er at jeg elsker de som er frelst. ”Av dette skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre”.
Bare den sanne Guds menighet kan tilbe…
Jeg ønsker å bli en virkelig tilbeder…

Ingen kommentarer: