fredag, september 30, 2016

Brev 13 - om kristenfundamentalisme og andre lister...

Jeg skriver og jeg skriver, til tross for at jeg har satt meg på tribunen. Denne gangen skriver jeg bare for å informere - om Koranen og Islam. Jeg beskylder ikke muslimer for noe som helst, som ellers i verden er de fleste der hyggelige og gode mennesker, og vi må heller ikke glemme at  kristendommen tilsynelatende også har hatt mange så dystre og mørke sider (men da er det ikke kristendommen vi har sett). Men tenk om alle vi kristne skulle praktisere vår kristendom til ytterste konsekvens og muslimene praktisere Koranen til ytterste konsekvens - hva da?
Altså om begge parter blir bokstavtro fundamentalister?
Jeg skal bare henvise til et par vers, litt fra Bibelen og litt fra Koranen, og dette er veldig svart/hvitt - men tenk etter på hva Jesus sier:

"Om noen slår deg på det ene kinnet, så vend også det andre til! 
Når en tar ytterkappen din fra deg, så nekt ham heller ikke kappen! Gi til hver den som ber deg, og krev ikke tilbake fra den som tar ifra deg det som ditt er. Og som dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem". (‭Lukas‬ ‭6‬:‭29-31‬ NB)

                                                ********************************
Så langt Bibelen, nå kommer et vers fra Koranen kapittel 2, fra og med vers 190 til og med vers 193: Der heter det som følger:
"Og bekjemp på Allahs vei dem som bekjemper deg, men gå ikke over grensene, for Allah liker ikke dem som går grensene. Og drep dem hvor du enn finner dem, og driv den ut fra der de har drevet dem ut, for forfølgelse er verre enn drap. Men kjemp ikke imot dem ved den hellige moské (i Mekka) med mindre de angriper dere der, så drep dem. Slik er lønnen til dem som undertrykker troen. Men hvis de overgir seg, da tilgir Allah, den som har barmhjertighet. Og bekjemp dem inntil det ikke er noe mer vantro og inntil all (guds)dyrkelse er av Allah alene. Men hvis de (det vil si de vantro) slutter å bekjempe dere, så gå da ikke over grensene bortsett fra når det gjelder avgudsdyrkere".

Disse versene er altså koranensitater og hentet fra boken MUHAMMED SLIK SAMTIDEN SÅ HAM av Halvor Tjønn. En bok som er bygd på tekster av arabiske forfattere som levde på Muhammeds tid.
Men for å få en balanse i bildet bør du lytte på den Egyptiske pastoren Sameh Maurice som på Livets Ord i sommer fortalte fra vekkelsen i muslimske miljøer i Egypt. 

2 kommentarer:

Den ortodokse kirke i Norges tekster salmenes bok sa...

Dette var kort men unyansert... Ta å google litt rundt hva koranen sier om "Bokens folk". Men, Ja: Islams teokratiske tenkning er problematisk. Men det er sannelig mye av det som står i GT også og som klirken bekjenner seg til!

My Corner sa...

Bibelen er ærlig, men det er selvfølgelig mye man ikke helt forstår. En del har jeg etterhvert forstått...
Når det gjelder mitt innlegg var det med vilje kort, den som er interresert i å gå dypere burde lese boken jeg henviste til og andre bøker om emnet. Om vi tror at Jesus er veien så er Islam utelukket...