onsdag, september 21, 2016

Brev 9 - Du er rettferdig enten du vil erkjenne det eller ikke...

Gud beveger seg ikke etter min oppfatning - han er evig, uforanderlig og det er ikke skiftende skygge hos ham. Han beveger seg heller ikke etter våre meninger og læresetninger, heldigvis. På den annen side er "riktig" teologi eller trosformuleringer viktige for min tro. For eksempel som Hebreerbrevet skriver at den som kommer fram for Gud må tro at han er til og at han lønner dem som søker Ham. Og at Abraham trodde Gud og det ble regnet ham til rettferdighet. Altså kan vi si det slik at Abraham trodde ikke på sin rettferdighet, men trodde på at han skulle bli far - tross sin gamle kropp.
Dette gjorde Abraham rettferdig og troen på en løfteoppfyllende Gud gjør også deg rettferdig.
Vi blir altså ikke rettferdige og rettferdiggjort fordi vi tror på rettferdiggjørelse. Lik Abraham blir vi rettferdiggjort fordi vi tror at Gud gjør det han sier - når vi tror det får vi en gavepakke som heter rettferdighetsgaven.
Altså rett og slett å tro....
    For min del vet jeg at jeg er rettferdiggjort (altså ikke egenrettferdighet) bare fordi jeg tror på en handlende Gud. Rettferdighet har ikke noe med syndfrihet å gjøre. Alle som tror på Gud (på alle hans løfter) er rettferdiggjort enten de føler det eller ei. God forkynnelse gir trygge mennesker og tryggheten ligger ikke i følelseslivet - den ligger dypere. Som det ble sagt til meg engang - trygge barn er glade barn...

Ingen kommentarer: