onsdag, desember 03, 2008

Varsko her eller "værsego`"

Teknikk kan defineres som å gjøre ting på en gjennomtenkt og riktig måte og derved gjøre en sak raskere eller med mindre anstrengelse. Kan også være en praktisk fremgangsmåte, håndlag og ferdighet i utøvelsen av en oppgave.
Eller: koordinasjon av sanse-, nerve- og muskelsystemets
samspill med bevegelser.
Men ordet teknikk brukes også i andre sfærer, for eksempel i den religiøse verden. Jeg tenker her på ord som bønn- og meditasjonsteknikk.
Men kan man lære seg metoder eller teknikker i sitt Gudsliv. Må vi ha tak i ”spesialkunnskap” for å bli en riktig, velfungerende kristen?
Sikkert mulig, Jesus sa: ”Kom avsides og hvil dere litt!” Og i en sang synger vi; ”Fall til ro og kjenn jeg er din Herre, fall til ro og kjenn jeg er din Gud!” Så som en kristen å komme avsides, være i bønn og ettertanke og å la Gud få lov til å tale til meg. Det er det absolutt behov for, men ikke til enhver pris!!!
Og linjene jeg har ”sakset” nedenfor virker skremmende, i alle fall for meg. Når blir det kristen akupunktur? Jeg underviser litt om okkultisme og alternativ medisin i menighetssammenheng og får derfor av og til noen spørsmål, også om virksomheten til
Stiftelsen Berget i Rãttvik. Men les selv!

"Meditationskurserna lär ut zen-inspirerad meditation, som ger avspänning och öppenhet för andliga dimensioner. Ofta kombineras meditationerna med avspänningsövningar.
På Berget tränar vi de tre grundteknikerna som är sittande meditation, mindful yoga och kroppskännedom.
Kursen vänder sig i första hand till nybörjare och lär ut djupmeditation enligt ZA-ZEN- metoden, vilken innebär att sitta sig till stillhet.
De underlättar också sittandet i meditationsställning. Genom förbättrad spänningsbalans kan vi komma i bättre kontakt med oss själva, vilket befrämjar vår kreativitet och påverkar vårt sätt att möta omvärlden.
KI, ZEN OCH KRISTEN MYSTIK30 JANUARI TILL 1 FEBRUARI. FREDAG KL 18 TILL SÖNDAG KL 14 Vilka likheter - skillnader finns? Kom, ställ frågor, undersök detta i underbar miljö på Berget.
I BUDO finns ett element av inre utveckling. Vissa stilar och klubbar lägger mer eller mindre vikt vid ZEN-meditation och andningsövningar. Här har Du nu en möjlighet att få en rejäl genomlysning av den delen. KI, vad är det och går det att träna? Ja, enligt Koichi Tohei går det och han har samlat många övningar som Du har en möjlighet att få prova under helgen. Till hjälp har vi de övningar som satts samman av Koichi Tohei, nu snart 90 år och verksam i Japan. Övningarna har sina rötter i Yoga och Ki-Aikido och kan delas i tre delar:KROPPSRÖRELSER: Genom naturliga kroppsrörelser finna rätt tonus och rytm. Känna helheten i föreningen av kropp/sinne. Bli förankrad och agera här och nu. KI-ANDNING: En robust teknik som ger bättre andning. Mycket användbar som ett sätt att kalibrera sig när man överskridit sin stresströskel. Hjälper Dig att hitta Din genuina andning.KI-MEDITATION: Bygger på begreppen fokusering och expansion. Hålla fast och släppa. Ta emot och ge ut. Samla och utvidga".


Så langt mine utklipp.

Hvem er så denne Koichi Tohei?
Se denne lenken: http://en.wikipedia.org/wiki/Koichi_Tohei


Eller klikk deg inn på denne lenken om Ki-Aikido :
http://www.trondheimkarate.com/KiAikidoSamlingOkt01.htm

Mindful Yoga kan også kombineres med hatha yoga (som er en ren pusteøvelse) ifølge utøverne.
Min konklusjon er følgende, alle kristne bør holde seg langt unna alt som det lukter alternativmesse av. Vi har Jesus og behøver ingen andre kilder. Jeg synes det er veldig alvorlig når kristenledere innfiltrerer seg i dette. De skal jo være forbilder for flokkene de leder og det kan jo bli et problem om de driver med overnevnte praksiser og samtidig skal hjelpe mennesker som nettopp har sittet fast i dette.

Men hvorfor ikke lese Bergets egen informasjon selv, dette er jo lagt ut for at alle skal være informert:
http://www.berget.se/information.php

10 kommentarer:

Anonym sa...

Har sjekket på Bergets hjemmeside.
Der står det at Joakim Lundquist skal ha et opplegg der med Ny generasjon i mars. Og det skal være en retreat der med LO´s pastorer 23-26. mars. Vel, vel...

Ole

RUDIE sa...

Jeg skjønner at kristne kan bli urolige når de leser om hva som skjer på Berget og når deres pastorer skal dra dit.

Det virker veldig New age aktig.
Det verste er at finns "kristne" som tror på reinkarnasjon og at det finns flere veier til Gud.

Men jeg tror ikke på at Livets Ord går den veien.

Når man kjenner Jesus så ønsker man ikke en annen åndelighet enn den man får gjennom Jesus.

Men da jeg leste om programmet på Berget så ble jeg faktisk litt nysgjerrig. Jeg tror det er pastorer tilknyttet Livets ord som har foredrag der.

Hvem er det som drar til slike steder om det ikke er de som er åpne for New Age?
Tenk å komme til et sted for å lære seg selvutvikling, og komme hjem og ha blitt kjent med Jesus istedet.

Det finns et mye større interesse for New Age enn kristendom i dag. Hvordan skal man nå disse mennesker?

Det var i en periode jeg var ute på puber og evangeliserte. Det jeg elsket aller mest var å kjenne jesu kjærlighet så sterkt. Mye sterkere enn vanlig.

Om man leser på bloggen til Ulf Ekman i dag så er det ganske klare ord. Man vil nå inn til mennesker som ikke kommer til kirken.

Jeg syns det er genialt.
Jeg tror ikke et sekund på at Ulf Ekman har begynt å flørte med djevelen. ;)

Guds velsignelse!

Anonym sa...

Klipt og klistret fra Bergets hjemmeside:

23-26/3 Retreat för Livets Ords pastorer.
Retreatledare är pastor Per Mases, Berget
Måndag kl 18 till torsdag kl 10.
Helpension 1 515:-

Per Mases er mannen som har latt seg inspirere av zenbuddhismen. Det er mannen som leder retreaten...

Anonym sa...

Johan!
Holder duen knapp på "Berget med Per Mases" eller OKS? :-)
Valgets kvaler?????

My Corner sa...

Jeg er ikke imot OKS, men dispensasjonalismen der. Jeg er for LO, men liker svært dårlig tendensene som kommer fra den kanten! Jeg tror faktisk at dette retreatet som skal ha blir avlyst, det er altfor alvorlig. Det er mange kristne som stiller spørsmål nå. Har bestillt boken til Per Mases, da jeg vil sette meg bedre inn i hva han egentlig tenker - og ikke minst hvorfor han skal blande ZEN og Jesus.
(Prøv alt og hald fast på det gode)

RUDIE sa...

Ulf Ekman skriver om Zen budisme på bloggen sin i dag. Virker som han er ivrig på å dele vitnesbyrdet om Gud til de som søker det okkulte.

Er det bare kristne som skal få høre evangeliet? Er ikke det litt egoistisk?
Skal vi nå de søkende må vi gå dit de er. ;)

Ulf Ekman skriver veldig bra om New Age på bloggens to siste innlegg. Ingen utydeligheter der.

My Corner sa...

Man behøver ikke drikke øl for å vinne de som drikker...

RUDIE sa...

Nei man trenger selvsagt ikke å drikke øl. Men om man går på puben så er det større sjanse at de på puben får høre Guds Ord, enn om man bare gjør det på bedehuset. men man kan selvsagt si at om de ikke kommer så får de skylle seg selv...

Tror du virkelig noen får se Ulf Ekman i yogastilling?

RUDIE sa...

Jesus kaller jo oss til å gå ut i verden for å forkynne evangeliet. Om ikke kristne hadde dratt opp til Norge og forkynt evangeliet for oss forferdelige vikinger for over 1000 år siden så hadde vi kansje ikke kjent til Jesus.
New Age er okkult, men er ikke Jesu blod sterkere?

Det finns en del å lese om New Age på katolsk.no.
http://www.katolsk.no/artikler/new_age_utfordring.htm
http://www.katolsk.no/artikler/newage2.htm
http://www.katolsk.no/artikler/svindel.htm

For å si det sånn. Det er mye lettere å evangelisere for en som er åpen for New Age enn en ateist. Problemet til en New Agere er ofte at h*n er for åpen for det åndelige.

Jon Erik Kristiansen sa...

Interessant å debattere, men det viktige er det at Lo uttaler seg konket og klart i denne spesislle saken. Nemmelig deres retreat til Berget, og deres hensikt med å reise dit.
Først da kan ting bli avklart, først da kan man forstå hva og hvorfor.
Det å evangelisere er bare positivt, men da bør man si det klart og tydelig, slik at debatten får sitt svar.
Kommer det diffuse svar fra LO, som er kjent for klare svar, begynner nok folk å undre seg.
Jeg ser ikke for meg at Ulf flørter med New Age, men når debatten går sin gang, bør Han som leder si noe klart om det.

Det kan være Gud som har talt til Ulf om å gå til de fortapte i denne nisjen av vår kultur.

Venter i litt spenning på svar, og imens jobber jeg med en kollega av meg ti å bli fanget opp i et ytterliggående karismatisk miljø:-)