lørdag, desember 20, 2008

Hyllest til Den Gode Hustru!


”En god hustru, hvem finner vel henne? For langt mer enn perler er hun verdt. Hennes manns hjerte stoler på henne, og det skorter ikke på vinning. Hun gjør ham godt og ikke ondt alle sitt livs dager”. Ordspr. 31;10-12.
Ja, hvem beundrer ikke sin hustru nå i disse førjulsdager med alle forberedelsene til selve julekvelden og ditto familiesamlinger. Og julen kommer ikke av seg selv – den må forberedes. Den gode hustru begynner tidlig og erklærer krig mot støv og all urenhet. Gulv og tak kneskures og alle tepper får en real bank. Vinduene blir nærmest usynlige og minner om krystall. Englene dukker opp her og der i forskjellige varianter og julekrybben i sort ibenholt med julens hovedpersoner har også funnet sin plass. Julelysestakene med sine røde stearinlys har også dukket fram fra sitt skjul og deres kollegaer adventstakene har igjen funnet sin plass i vinduspostene.
Bjeller, klokker, røde bånd og glitter henger i døråpninger, på lamper og alle tenkelige og utenkelige steder – når har det blitt julestue – takker vøre den gode hustru! At hun rekker alt dette? Men ikke nok med det – i julen skal det spises, og hvem sørger for det? Jo den gode hustru. Men det som skal spises må handles inn – av min gode hustru. Ribbe, skinke, koteletter, stek, pølser, sylte, kål, rosenkål, surkål, blomkål, erter, bønner, sauser, poteter, risgrøt, sauser, kaker, sjokolade, godis, nøtter, appelsiner, mandariner, epler. Foruten dette å holde styr på julepresanger til 9 barnebarn, 4 sønner, en datter, 4 svigerdøtre, en svigersønn, en mann og en mamma! (får hun tid til å tenke på seg selv?) Julekvelden skal det stekes, kokes, varmes, dampes og alt skal serveres kl 17.00 presis til 10 forventningsfulle familiemedlemmer med ditto sultne mager. 20 tindrende juleøyne titter forventningfulle på min god hustru. Alt dette gjør hun fordi hun er så glad i oss.
Jeg hyller den gode hustru – jeg har funnet henne!
Hun heter May-Britt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Amen, din kone er en meget god hustru, og for meg er hun verdens beste mamma. Gleder meg til å feire jul på Begby.

Simon

Anonym sa...

Amen, din kone er en meget god hustru, og for meg er hun verdens beste mamma. Gleder meg til å feire jul på Begby.

Simon

Anonym sa...

Hurra for mamma!!!!
/Harald

Arvid sa...

Vakkert skrevet, og May-Britt er god.
Jeg har tenkt å ta et tak for min gode hustru. Hvordan kneskurer man det?

My Corner sa...

Veldig enkelt - hos oss står huset på hue i julestria - så da passer ho på å ta taket!!

RUDIE sa...

Du virker være velsignet. :)

God Jul!