tirsdag, februar 03, 2009

Stoltenbergs Islamstøtte

Kristelig Folkepartis leder Dagfinn Høybråten mener at blasfemiloven som Senterpartiets leder Liv Signe Navarsete har tvunget gjennom i regjeringen, vil tjene islam fremfor kristendommen.

Høybråten varsler at KrF neppe vil støtte det nye lovforslaget om å innføre straff for ytringer som krenker «religiøse følelser»i rasismeparagrafen.
– Det er ingen tvil om at innslaget av muslimer i det norske samfunnet, og striden om Muhammed-karikaturene, har gjort denne saken aktualisert. Kristen-Norge er imot blasfemi, men roper ikke på noe lovvern. Det er på grunn av at vi har et mer flerkulturelt samfunn, og religioner som er mer følsomme for denne type ytringer enn det kristne trossamfunn, at denne loven er blitt foreslått, sier Høybråten til VG.
Han mener loven betyr en klar skjerpelse av hva som er tillate ytringer, og viser til at vi i dag har en sovende blasfemiparagraf. Loven kan vekke den sovende paragrafen, frykter Høybråten.
Navarsete er overrasket over utspillet fra Høybråten.
– Dette handler ikke om å verne islam. Dette handler om at det skal være et vern mot de groveste tilfeller av gudsbespottelse, sier hun.


Ja, dette var ett av mine klipp fra Aftenposten. Vi vet at den Islamske verden er veldig følsom ovenfor kritikk av Muhammed. Jesus derimot sier at vi skal glede og fryde oss når verden taler allslags ond om oss kristne. Så Islam og Kristendommen er to forskjellige verdener.
Fra Islam.no har jeg hentet følgende koranensitat:
”En gang sier Gud: «Jesus, Marias sønn, har du sagt til menneskene: ’Ta meg og min mor til guder utenom Gud?’» Og han svarte: «Deg alene all ære! Jeg ville ikke si noe som jeg ikke har rett til. Om jeg hadde sagt det, ville Du visst det! Du kjenner det som er i meg, men jeg kjenner ikke det som er i Deg.”
وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَـهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ
Så er spørsmålet da – håner jeg Allah eller Muhammed ved å si at dette skriftstedet tror jeg ikke på, Koranen er en falsk bok og leder ingen til frelse. Tør vi stå fram og si at det ikke er frelse i noe annet navn enn Jesunavnet?

Jeg tror vi går interessante tider imøte, både når det gjelder hva vi kan ytre og hvordan kyllinger slaktes. Ang. min tidligere blogg om halalslakt av kylling så var det en som nevnte for meg at Kronfägel eller hva det nå heter i Sverige ikke ville ha den slags innefor sine slakterivegger.
Ellers er jeg imot å karikere både Islam og andre ismer, men jeg forbeholder meg retten til å si både hva jeg tror og hva jeg ikke tror.

Krenker jeg så «religiøse følelser»i Islam ved å si Allah ikke er Gud fordi han ikke har noen sønn. det vil framtiden vise.

Ingen kommentarer: