mandag, mai 28, 2007

Vå(n)deforkynnelsen

Automattilgivelse?

Både Johannes og Jakob skriver i sine brever om å bekjenne sine synder. Og brevene er rettet til Guds menighet. Med dette som innledning fikk jeg bekreftet min bekymring over en villfarelse som er i ferd med å spre seg i disse dager. Det var under en samtale jeg hadde forleden dag med en person som siste året hadde vært elev på en av landets bibelskoler at lampen lyste rødt. Under vår samtale doserte han følgende; ”Om en kristen driver hor så er det ikke nødvendig for ham å bekjenne sin synd, han er jo automatisk tilgitt pga. Guds nåde!”
Først trodde jeg det var spøk, men etter nærmere eksaminasjon var dette oppfatningen som satt igjen hos denne personen etter bibelskoleundervisningen.
(det merkelige her er at det tales lite om den nåde den forsmådde ektefellen må få som opplever slike sidesprang!)
Personlig er jeg overbevist om at den nye såkalte vå(n)deforkynnelsen som doserer slik teologi er en av de største feilskjær i moderne kirkehistorie. (loviskhet erstattes ikke med lovløshet!) Mulig Jakob og Johannes tok feil?
Nådeforkynnelsen

1 kommentar:

RC sa...

Jacob og Johannes tok ikke feil! :) Selvsagt må vi bekjenne våre synder, når DHÅ eller samvittigheten minner oss om det. Den som sier han ikke har noen synd, bedrar seg selv. Når det gjelder "automattilgivelse", tror jeg på dette når man lever i lyset med sitt liv. Med andre ord; man er ekte, ærlig og oppriktig. Man har ingen skjult agenda. Likevel kan man gjøre feil, kanskje uten å være klar over det. Men i og med at man lever i lyset, vil Guds rettferdighet og nåde føre til at syndene man evnt gjør blir tilgitt.

Vet man at man har syndet, skal man selvsagt be om tilgivelse!