lørdag, mai 12, 2007

Les boka!

Og etterfølg deres tro!

Colin Dye er en mann å etterfølge. Som nevnt i forrige innlegg Tar jeg med noen sitater fra hans bok BØNNEEKSPLOSJON. Boken er en slags samtidsbiografi om gode og dårlige erfaringer fra Kensington Temple i London. I løpet av 20 år (til 1995)har denne menigheten vokst fra 300 til 10000 medlemmer, og det har ikke skjedd uten problemer. Men de har kommet seg helskinnet igjennom, og hvordan forteller denne boken. Jeg vet det er farlig med løsrevne sitater, men de er så slående at jeg tar sjansen.
Colin Dye er ydmyk i sin innledning av boken og skriver: ”Jeg skjelver ved tanken på at noen som leser denne boken, vil oppfatte det som om jeg anser bønnelivet mitt som en modell for andre kristne. Bare Gud vet hvor utilstrekkelig det er”.
Så langt Colin Dye, boken er i alle fall den hittil beste jeg har lest om bønn, og den har radikalt forandret mitt bønneliv. Så tar vi noen sitater:

UVITENHET OM SLAGET ER INGEN BESKYTTELSE MOT DET.
Mange kristne har ikke forstått at vi er i kamp hver eneste dag vi lever. Som Guds barn er det umulig å leve i fred med djevelen. Likevel er det mange som tror de skal kunne holde seg unna krigssonen. Uvitenhet om slager er ingen besskyttelse mot det. (s.14)
-------------------------------
Det er vel unødvendig å si det, men under denne åpne konflikten intensiverte vi bønnene våre. Vi glemte imidlertid en viktig dimensjon, den krigførende bønnen. Vi var ikke klar over at vi hadde stukket hånden inn i vepsebolet og var altfor høflige i våre bønner. Dette var ikke tiden til å dyrke vanlig høflighet. (s.15)
------------------------------
I månedene som fulgte etter denne store seieren, stengte Florence og vennene hennes mange okkulte sentra ved bønn, faste og åndelig konfrontasjon. Det var som en mektig, ond makt ble drevet ut fra hele området. Virkningen av dette kom til syne i kirken. Det så ut til at folk kom fra alle kanter for å oppleve Kristi helbredende og frelsende kraft. Mange som hadde vært bundet av okkullte krefter, ble satt fri. Vi hadde lært hvordan vi skulle binde den sterke og røve hans eiendom. Eksplosjonen var et faktum! (s.19)

Ja, dette var noen saftige smakebiter. Det kommer flere om noen dager. Nå er det jo slik at mitt eget bønneliv kan forandres. Men vi kan ikke forandre andres! Derimot kan vi be om at det også blir forandring i menighetenes bønneliv, eller?

Boken heter: Bønne-eksplosjon. KRAFT I KRITENLIVET. Den er utgitt på Rex forlag, er oversatt av Oddvar Nilsen. ISBN 82-7388-501-1

Ingen kommentarer: