torsdag, desember 29, 2016

Brev 43 - Et litt uhøytidelig tilbakeblikk

Tilbakeblikk 2016.
Egentlig ikke så mye å se tilbake på, 2016 har vært et sabbatsår, men sabattsår kan også være litt slitsomme. Det kan være slitsomt å samle krefter. Jeg ser ikke tilbake i kronologisk rekkefølge, bare ser. Linnekleppe, endelig kom jeg dit. Det paradoksale var at vi måtte få hjelp fra Danmark, Birte og Bernt for å komme dit.  Og jeg er ikke 18 år lengre, pådro meg strekk i leggen. 
Båten vår Lina ble solgt til Sverige, ble for mye jobb. Nå seiler hun med sine 27 fot på Vänern. Ferskvann er best for en båt. Men vi klarte ikke å være båtløse så valget falt på en mindre utgave av arten - Skibsplast 20 fot med 115 hk Suzuki. Så får vi se åssen det går. 
Ellers har min aktivitet i kirkelivet begrenset seg til bibel/husgruppa, men det har til gjengjeld vært veldig givende for egen del.
Men olde- og barnebarna gir livet mening. Er glad for at jeg har familiene rundt hjørnet. 
Har også syslet videre med maleriene, blir mer og mer nybegynner, men holder ut. Har prøvd meg litt på portretter, men det er ikke mitt område. Forøvrig feiret Sarpsborg tusen års jubileum tidligere i år og i den forbindelsen hadde vi elever hos Atelier Gyllensten & Stahl utstilling om Sarpsborgs historie på Solli Bruk. Bildet mitt ble faktisk solgt for i mine øyne et ganske anselig beløp. 
Nå skal det males litt Fredrikstad historie, vet ikke om jeg aktes verdig til å bli med der, det er så mange supertalenter på malekurset.
Og så har jeg gitaren da, min beste tilhører er meg selv og det blir det fortsatt. 
Har også fått med meg at det har vært valg i Amerika, vinneren heter Donald. Ikke alle bifaller at jeg ikke sympatiserer med denne mannen, men for noen er det slik at målet helliger midlet. I ettertid påstås det at Putin har fingret litt med presidentvalget. Obama er så sikker på det at han utviste 35 russiske diplomater.
Men om denne nye presidenten får noen innflytelse på mitt privatliv tviler jeg på, om det ikke blir krig da.
Julefeiringa foregikk i sømmelige former. Det var invasjon fra Sverige og Torp samt at min herlige svigermor på 94 orket å være med på julekvelden i hele fire timer.
Jeg blir alltid et barn i julen.
Ellers har året vært preget av flyktningkrise og terror - hva blir neste? Putin vil vist ha flere atombomber, han føler seg nok litt utrygg.
Og du som leser dette vet at jeg sysler litt med skriving, på Facebook og Blogg. Noen misliker der jeg skriver og noen oppmuntrer meg. Jeg morer meg ofte over alle kommentarene på mine Facebook-ytringer. Det gir litt farge på livet.
Uansett hendelser, tiden nærmer seg for Jesu gjenkomst. Det tror jeg på, men det kan overdrives også.  I min ungdom sa en kjent forkynner i sin endetidsundervisning noe slikt som: «dere ungdommer behøver ikke ta utdannelse, for Jesus kommer snart!» Nå har pipen heldigvis en annen lyd.
Så nå er snart 2017 her, og jeg vil avslutte med følgende utsagn - det er vanskelig å spå, særlig om framtiden.
Godt Nytt År!

Ingen kommentarer: