søndag, desember 18, 2016

Brev 39 - førjulstanker...

Førjulstanker fjerde søndag i advent. Det er mye å tenke på, alt for mye. Akkurat nå er jeg opptatt med været, hvorfor er det så høye temperaturer - på Svalbard også. Noen mener at dette er forutsagt i bibelen og i Guds plan. Slike tanker minner litt om Islam, alt er Allahs vilje. Husker når de bygde et nytt palass til Saddam Hussein hadde noen uheldige håndverkere satt inn de gullbelagte dørhåndtakene feil vei. Det ble besluttet at det måtte bli sånn sto det å lese, for det var Allahs vilje. 
Så da kan jeg vel med god samvittighet kjøre min gamle, velbrukte dieselbil.
Men jul er snø, dompaper, nek, dombjeller og ribbe. Uten snø, ingen jul - slik var det før i hvert fall. I min barndom kom det "alltid" snø i ukene før jul. Så kom den berømte kakelinna som fjernet snøen uken før jul, men så kom snøen igjen på selve julaften og alle hjerter gledet seg. Morsomt å prøve nye ski og akebrett første juledag.
Nå er det kakelinne fra september til mars. Unødvendig med piggdekk og snøfreseren har husarrest.
Men like sikkert som mildværet er alle julekonsertene, mulig en god inntektskilde for enkelte utøvere. Ellers burde alt som foregår i kirker og bedehus være gratis. For intet har dere fått det og for intet skal dere gi det sa Jesus. Men å bruke julen til å samle inn midler til behøvende er en annen sak. De fattige har dere alltid hos dere sier Bibelen.
En litt mindre hyggelig side (for noen få) ved julefeiringen er førjulsfeiringen, altså julebordene. Jeg har vært på mange hyggelige julebord som alle har foregått i sømmelige former. Men en av landets riksaviser kaller desember for utroskapsmåneden, hva mener de med det? For et par år siden skrev en psykolog at det var ekstra pågang etter jul nettop på grunn av dette, men der fikk han motbør - slik sier man ikke. 
Hvordan blir været i morgen montro, for da setter jeg fot på juletreet.
Satte forresten ny rekord i år, juletreet ble plukket ut på tre sekunder og betalt i løpet av tre minutter!
Mulig jeg skriver mer i morgen....

Ingen kommentarer: