onsdag, desember 21, 2016

Brev 42 - Juleminner

Brev 42 - Juleminner!!
Mens jeg holder fram som privatsjåfør og potetskreller strømmer juletankene på. Det sies at manns minne er ett år, men jeg mimrer lengre tilbake - til den gangen jeg var ung. Jeg har nemlig vært ung, kanskje yngre enn de fleste. Men jeg går tilbake til det gyldne 70 tallet da jeg jobbet på Lisleby. Var fergeavhengig og det var ikke så greit om vinteren, for elva frøs igjen. Jeg var med på siste turen før ismassene i Glomma overtok og fergemannen (Thøgersen) beordret oss til å vugge ferga. Vi kom med nød og neppe fram til Sellebakk. Etterpå var det å busse til jobben og vente på våren. Den gangen pratet man om at nå gikk vi inn i en ny istid - sikkert på grunn av luftforurensningen ble det ment. Ja, det var eksperter den gangen også.
Ellers var samtaleemnet i spiserommet på Betongverket isfiskingen mellom Gansrød og Hvalerøyene. Jeg fattet ikke at noen gadd å fryse ihjel hver weekend. Men de fikk jo flyndre og torsk da.
Nå jeg var guttunge og bodde på bondegården var julen appelsintid. Da var det om å gjøre å skaffe nok av denne gule c-vitaminkilden, det var nemlig ikke nok til alle. Så engang ble jeg sendt til by'n (vestsiden), måtte ta ferga, og jeg gikk fra butikk til butikk og hamstret. Det var lettere for sjauerne på Oslokaia kunne det fortelles. De hadde nemlig en uskreven avtale med kranføreren at et "hiv" med appelsiner skulle "mistes" på kaikanten. Dette tilfalt da disse sjauerne. Sikkert velfortjent. Det var ikke roll on - roll off båter og konteinere den gangen.
En annen ting som mange syns var morsomt var å titte på juleutstillingene i butikkvinduene, da var julegatene fylt med julemennesker. Husker vinduet til Bustgaard AS i Gamlebyen, der gikk det et ordentlig Märklin modelltog. 
Uoppnåelig for en fattig bondegutt det....

Ingen kommentarer: