søndag, oktober 30, 2016

Brev 23 - legg tallene på bordet, ikke hodene...

Legg tallene på bordet - ikke hodene!
Regnskapet rekker for meg.
Som potensiell giver til alt Guds verk, så gir også jeg til fler enn min egen menighet, og da vil jeg selvfølgelig vite hvor pengene egentlig havner. Jeg husker en mann som avsluttet sitt medlemskap i misjonssamfunnet han tilhørte for etter hans mening gikk alt for mye av offergavene til intern administrasjon. Retningslinjene for innsamlinger setter en grense på 35% i administrasjonsutgifter.
Som kjent har det de siste dagene blåst friskt rundt en viss TV stasjon angående bruk av innsamlede midler. Og som jeg nevnte i min tidligere blogg så har jeg aldri vært særlig imponert over NRKs TV-journalistikk. Det de oppnådde i dette tilfellet var å sverte enkeltpersoner og samtidig karikere en gren av norsk kristenvirksomhet. De er "gode" på den slags journalistikk.
Tenk om revisorer skulle fremlegge sine bemerkninger til et årsregnskap på den måten? For det som er viktig for meg er kun tallenes tale. Jeg vil ikke ta opp teologi og innsamlingsmetodikken som er benyttet her, det er et annet område.
Men etter å ha lest innlegg av forståsegpåere både her og der så aner det meg nå at det nå dreier seg om tåkelegging. Hva gjelder så egentlig saken?
Jo, nå dreier det seg om hvor slemme NRK er, om Judaser og dokumenttyveri. Og også ord om etnisk opphav og ukristelig oppførsel. En meningsytrer i Aftenposten klarte også å slenge abortspørsmålet på vektskålen - disse dumme fundamentalistiske pinsekarismatikerne fastslo han. Altså "alleoverenkamjournalistikk" atter en gang.
Vil også tilføye at det er rett å forsvare de man er glade i - men av den grunn bør man ikke forsvare alt som blir gjort.
Hva vil jeg så med dette innlegget? Jo, jeg vil bare vite sannheten. Hvorfor blir man så opprørt når man er på trygg grunn?
Det jeg ønsker er helt enkelt et enkelt å greit å få vite regnskap over de disposisjonene som kom fram i hine famøse program. Så hva har betegnelsen Judas å gjøre i denne saken? Vil derfor komme med kun ett spørsmål som vil være viktige for meg.

1. Hvordan disponeres midlene i forhold til opplysningene som gis?

Så kan stridighetene om hvem som sa hva, hvem som gjord ditt og datt og tas på kammerset. Men tallenes tørre tale må og bør offentliggjøres.

Den mann som tåler å lide urett er en virkelig mann. Den mann som ikke skjeller igjen når han blir utskjelt er enda større. Den som overlater alt til HAM som dømmer rettferdig er størst...

"Allerede dette at dere har rettssaker mot hverandre, er et nederlag for dere. Hvorfor lider dere ikke heller urett? Hvorfor tåler dere ikke heller tap? Men dere gjør urett og volder tap, endog mot brødre". (‭1 Korinter‬ ‭6‬:‭7-8‬ NB)

"For ingen av dere må lide som en drapsmann eller tyv eller ugjerningsmann, eller som en som blander seg i andres saker. Men lider han som kristen, da skal han ikke skamme seg, men prise Gud for dette navnet". (‭1 Peter‬ ‭4‬:‭15-16‬ NB)

Jeg ser det slik at om noen påpeker ting i mitt liv som tenderer mot uhederlighet og annet som ikke er bra med meg, så må jeg bare ta av meg lua og ta i mot....
For den som irettesetter sin bror skal senere vinne mer yndest enn den som gjør sin tunge glatt sier bibelen.
Og så vil jeg avslutte med et ord som ofte siteres på Visjon Norge - Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.

Ingen kommentarer: