lørdag, oktober 29, 2016

Brev 22 - Verden går sin (under)gang og vi vasker våre hender...

Kolera eller pest blir ofte sitert i forbindelse med presidentvalget i Amerika.
Men koleraen og pesten er jo bare ønsket fra fra den Amerikanske grasrota.
Mulig Donald trumf(p)er gjennom en seier ved å Clin(ton)e til med tusenvis av E-mailer på vektskåla.
Hvis Donald sier det samme til Leonid som han sier til damene bør Norge snarest ruste opp sitt forsvar, nå ruster det ned.
Erdogan vil innføre dødsstraff og beveger seg da bort fra EU og NATO. Samtidig beveger Tyrkia seg mot Russland. Det samme gjør Egypt som er blitt mer kjølige mot Amerika. Russland fridde også til Spania ved å prøve å kjøpe brensel til sine krigsskip, det skapte oppstandelse i NATO. Norge erter Russland ved å tillate 300 US soldater være (rullerende) stasjonert på norsk jord, detter er nok gjort for å teste Putin.
Fra den kristne arenaen.
Den 31. oktober 2016 besøker pave Frans Lund i Sverige. Det historiske besøket finner sted i anledning av at katolikker og protestanter sammen minnes at det er 500 år siden reformasjonen. Dette er det første pavebesøket i Sverige siden Johannes Paul IIs reise i  Norden i 1989.
Innbydere til møtet er Det lutherske verdensforbund og Vatikanet. Det lutherske verdensforbund samler 72 millioner lutheranere fra 144 kirker, og Den katolske kirke har over 1,2 milliarder medlemmer verden over. Vertskap for møtet er Svenska Kyrkan i nært samarbeid med Den katolske kirke i Sverige og Sveriges kristne råd.
Hadde det ikke vært for Luther så hadde jeg muligens vært katolsk munk - hvem vet?
Jeg hadde i hvert fall ikke blitt "lurt" inn av mine søsken på et pinsemøte og blitt frelst. Og hadde jeg ikke blitt frelst hadde jeg ikke truffet May-Britt og da hadde ikke menigheten Troens Ord eksistert. Så Troens Ord kan takke Luther for sin eksistens...
Men så hender det noe mer viktig i Sverige - Awakening Europe. Et kristent kjempearrangement - går det paven en høy gang?
Lurer på når vekkelsen når min by, mitt hjem og mitt hjerte. Inntil nå har jeg bare teorien(e).
Og så kan vi glemme Syria for en stakket stund, og alle flyktningene og båtflyktningene som drukner og Aleppo og Mosul og kristne som jages ut av Midtøsten. For her på berget rystes vi kraftig av et NRK TV program.... Om en kristen TV. Og etterpå ryster vi kristne hverandre og vasker våre hender. Det gjorde en romer for to tusen år siden også....
Hjelp!!!

Ingen kommentarer: