torsdag, november 07, 2013

Er min gudsdyrkelse forgjeves...


Gjør vi jobben? Hva er fokus i våre kirker og bedehus? Selvfølgelig er det Gud, Jesus Kristus og de himmelske ting. Vår tanke skal være til ”det der oppe” som bibelen sier, for derfra venter vi også på Jesus som en dag skal komme igjen. Men det er også en verden omkring oss. Det var dette Jesus var opptatt med, ”og da han så folket, ynkedes han inderlig over dem; for de var ille medfarne og forkomne, lik får som ikke har hyrde.” Uten kildehenvisning har jeg hørt at under revolusjonen omkring 1917 var patriarkene i Den Russisk Ortodokse Kirke mer opptatt med om folket skulle velsignes med to eller tre fingre istedenfor å hjelpe folket i deres nød. Er vi i en lignende situasjon?

Et av William Booths motto var «Soup, soap and Salvation», eller «Suppe, såpe og frelse» på norsk. Med andre ord så var Frelsesarmeens mål mennesket og ikke møtet (eller gudstjeneste), samtidig var William Booths møter preget av en mye større kraft enn vi kan drømme om i dag – et paradoks?

Bibelen taler faktisk om en ”gjerningenes vei” til velsignelse. Mon ikke dette at du bryter ditt brød til den som sulter, og lar hjemløse stakkarer komme i hus (asylsøkere f.eks)…og tar fram til den sultne det som du selv har lyst til, og metter en lidende sjel, da skal ditt opprinne i mørket, og di natt bli som middagen. Og Herren skal lede deg all tid og mette deg midt i ødemarken, og dine ben skal han skal han styrke, og du skal bli en vannrik have, som et kildevell der vannet aldri slipper opp. Fra Jesaia kap. 58.

Derfor må vi flytte blikket fra menighetsvekst til mennesker. Noen ganger har vi kommet snublende nær å dyrke vår gudsdyrkelse, vår lovsang og vår virksomhet. Men jeg leste en interessant artikkel i KS for noen uker siden. Det var gjort en undersøkelse om menighetsvekst. Og de 10 mest voksende menigheter i USA hadde en fellesnevner – omsorg!

Ofte lyder spørsmålet; - hvordan var møtet? Har sjelden hørt – er det noen som behøver vår omsorg? Dyrker jeg egentlig mitt ego under ett skinn av karismatisk fromhet? Har stilt meg selv dette spørsmålet og føler meg litt beklemt…

Ingen kommentarer: