søndag, mars 02, 2008

En omvei eller blindvei?

Jesus sier: "Jeg er veien , sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg".
Dette stemmer faktisk, jeg fant Jesus (eller rettere sagt, han fant meg).
Ordet om korset var veien som ledet meg til Jesus. Men om noen tar en omvei, er det det samme for meg. Den Gode Hyrde har i alle fall funnet den fortapet Johan Høidahl.
Andre ser annerledes på det, men det har ingen innvirkning på meg. Men trist at mange går en omvei. Pave Benedict XVIs encyklika "I håpet er vi frelst". Om det kristne håp '
Fant dette hos Harald http://pianoharald.blogspot.com/
(vel, så var det ikke farvel med Jomfru Maria da!)

4 kommentarer:

RUDIE sa...

My Corner

Jeg forstår at det kan virke som moder Maria får for stor oppmerksomhet. Men faktum er at det er Jesusfokuset som gjør at Maria får en så synlig rolle.

Jeg har funnet min Kirke i den Katolske Kirke fordi det er den eneste Kirken jeg har fått møte Jesus tilstrekkelig. Det eneste jeg er interesert i når det gjelder møter er å få et møte med Jesus. i den Katolske Kirke så er det en ting jeg kommer for. Og det er å gå fram til Jesus på korset og bøye mine knær. Takke for Livet jeg har fått i gave. Og det er ikke en lidende Jesus jeg ser på korset. Det er hjertet til Jesus! Hjertet som ga seg selv for all verdens synd! Og det kan jeg gjøre hver eneste gang jeg går til Messe i Den Katolske Kirke. Det er alt hva jeg ønsker. Og når Jesus får en veldig sterk rolle, så kan også Maria bli hedret fordi hun er Guds mor. Hun ga sitt JA, og er dermed et foredømme for alle katoliker. Det er Jesus alt handler om når det kommer til stykket! :)

Du kan lese litt mer om det her: http://konvertitt.wordpress.com/2008/02/19/kirkens-mysterium/

My Corner sa...

Av den enkle grunn at jeg ønsker å styre mitt kristenliv kun etter det som står i biblen, finner jeg det meget vanskelig å svelge alt som påstås om jomfru Maria. Om dette med jomfru Marias evige jomfrudom henger på samme knagg som hennes ubesmittede unnfangelse da holder jeg meg langt vekk fra dette. Hvorfor overhode være mer opptatt med Maria enn med Abraham, Paulus og Johannes. Alle er vanlige mennesker som Gud har utvalgt å brukt på sin måte.
Jesus hadde jo også sitt syn på disse som opphøyde fedrenes tradisjoner til samme nivå som Guds ord.
Det brukes mange bra argumenter, men kan ikke finne at de relateres til Den Hellige Skrift.

RUDIE sa...

Var det Kirken som "kom ut" av NT eller var det NT som "kom ut" av Kirken?

Her er det en liten video på litt over 2 min. som sier litt om det! ;)
http://www.lovetobecatholic.com/video_1044_The_One_True_Faith_:_What_is_the_Catholic_Church?.html

Tenk om Moses hadde laget den loven "bare skriften alene" da hadde bibelen vært tynn idag! ;)
Men skriften alene sier vel ikke skriften noe om?

RUDIE sa...

Eller et annet poeng.

Den Ortodokse og den katolske Kirke tror på tradisjonen og på skriften. Etter å ha vært skilte i tusen år så er det veldig lite som skiller dem fra hverandre.

Den protestantiske "kirke" tror på skriften alene. Den har vært skilt fra DKK i ca. 500 år og hvor mange ulike kirkesamfunn har det blitt av det?
Det kommer mange lærer ut av å tro på "skriften alene" og alle kan vel ikke ha rett?