torsdag, mars 20, 2008

Getsemane og påskesol



Skjærtorsdag.

Jesus var i Getsemane. For min skyld. Han var lydig inntil døden, ja korsets død for meg.
Jeg har også vært i Getsemane, som tilskuer. Men det var gripende. Gud har gitt oss fantasi.
Slik har han skapt oss. Jeg fantaserte meg 2000 år tilbake mens jeg stod i det vakre vårværet. Det var varmt og fuglene sang. For Jesus var det natt, angst og smerte. ”Min Far, er det mulig, da la denne kalk gå meg forbi!” Det var ikke mulig, min frelse var avhengig av Jesu lydighet.
Det er godt å bruke fantasien, meditere. Jeg gråt noen tårer i takknemlighet der jeg stod inne i kirken og betraktet steinen hvor Jesus hadde utkjempet sin bønnekamp. Så gikk jeg ut i solen igjen.
Er jeg overfladisk?
Føler det ofte slik.
Noen dager senere var jeg i Betlehem og hørte på vitnesbyrdet til en Palestinsk pastor. Han forkynner Kristus med livet som innsats midt iblant muslimene. Han har også fått kuler i kroppen, men overlevde. Hvilken mann.
Han avsluttet sitt vitnesbyrd med; ”Hva gjør du for din by?”
Getsemane og påskesol – hvilken kontrast!

Ingen kommentarer: