lørdag, desember 29, 2007

OVER TIL JESUS


Oppgjør med karismatisk ukultur.
Pastor Arnfinn Clementsen i Karisma Senter i Stavanger har tatt et oppgjør med seg selv og sin tro, og bestemt seg for å være en pastor på syndernes side, står det å lese i lørdagens Velsignet Helg.


Tydelig at han skal rydde i egen vingård, andres har han jo ikke noe med. Er spent på å få høre hva denne ”ukulturen” er? Men skal ordet HALLELUJA ryddes ut av kristen terminologi? For han sier: ”Vi må slutte å bruke halleluja som pausefyll” (?) Men ordet betyr jo å love Herren, hvem skal vi da love?
Og så kultivert som jeg er venter jeg jo med å
rope HALLELUJA til pastoren tar en pause eller trekker pusten, ja, jeg er jo kultivert.
Slik som jeg forstår det hele har Pastor Clemenstsen begynt å luke det ugresset han angivelig selv har sådd. Men er halleluja ugress? Slikt ugress er det jo alt for lite av.
Og hva kan vi ”vanlige” benkeslitere gjøre med denne påståtte ukulturen. Eller som en søster sa engang; ”hva kan jeg gjøre, jeg er jo bare en vanlig sau!”
Ellers er jeg enig med Clementsen i at vi må flytte Jesus inn i forsamlingen igjen, det er der han hører hjemme. Og som bibelen sier; ”Se, jeg står for døren og banker….”
En annen sak jeg har lagt merke til er at ukulturen som kalles ”ånd og liv” aldri har skremt mennesker fra å bli frelst.
Men vi får håpe at Arnfinn og alle vi andre virkelig lykkes i vår streven med å ha Jesus på vår hjertes trone, for da vil vi lykkes i alt vi gjør både med og uten ”ukultur!”

2 kommentarer:

Jon Erik Kristiansen sa...

Jeg fikk mange av de samme tankene da jeg hørte om dette oppryddingsseminaret. Det å ville ha Jesus inne i kirken og ikke bare utenfor døren er noe alle vil, tror jeg. Der er ikke Arnfinn i et særtilfelle.

Når ikke halleluja faktoren"" og "si etter meg" har ført til landsvekkelse, vil de rydde ut dette,for å tilnærme og komunisere mer med omverenden.
Det er ikke her det ligger, jeg tror at uten en menighet som er "over" i bønn/Ånden, kommer det ikke til å skje noe.

Jeg har ikke hørt at noen har kultuvert seg til vekkelse, men bedt den fram. AMEN, TAKK OG LOV, HALLELUJA!

Jon Erik Kristiansen sa...

PS:
Yttringer er ikke en ukultur, men et tegn på egansjement.
Tenk om vi ikke hadde fått lov til å yttre oss på Fredrikstad stadion, da hadde det blitt meget kjedelig. Forbud mot karismatiske yttringer er en ukultur som burde ryddes ut av våre rekker.
RØD OG HVITE ER DE BESTE! HEIA, HEIA FREDRIKSTAD!