torsdag, januar 25, 2018

Aisha - en voldtekt?


Historien om Aisha

Her kommer noen linjer fra Halvor Tjønns bok:«Abu Bakr giftet Aisha bort bort til Mohammed da hun var seks år gammel,» skriver al-Tabari.
«Muhammed giftet seg med Aisha i Mekka da hun var et barn på syv år og fullbyrdet ekteskapet med henne da hun var ni eller ti,» skriver Ibn Hisham.
I beretningen, som er hentet fra al-Tabaris verk, beskriver Ashia hvordan hun satt og lekte på en huske da Muhammed dukket opp, Deretter ble hun ført inn i et rom der Muhammed,  som da var anslagsvis 54 år gammel, hadde seksuelt samkvem med henne:

-        Allahs budbringer kom til vårt hus. Min mor kom til meg mens jeg ble dyttet i en huske mellom to greiner. Barnepiken Jumaymah vasket fjeset mitt med vann og begynte å leie meg bakover. Da jeg var ved døren, stanet hun slik at jeg kunne hente inn pusten min. Jeg ble da brakt inn mens Allahs budbringer satt på en seng i vårt hus. Min mor fikk meg til å sitte på hans fang og sa til meg at de som satt rundt var mine slektninger, og at Allah måtte velsigne dem med meg og jeg med dem. Deretter reiste folk seg og forlot rommet. Allahs budbringer fullbyrdet ekteskapet med meg i mitt hjem da jeg var ni år gammel. Verken noen kamel eller sau ble slaktet for min skyld. –
Muhammeds giftermål med Aisha har naturligvis utløst store kontroverser og diskusjoner, ikke mist de siste tiår. Denne debatten har bølget fram og tilbake og slutter neppe med det første. Her rekker det at saken belyses ved framlegging av tekstene i den muslimske litteraturen som forteller om det som faktisk skjedde, hvorav den viktigste teksten er gjengitt ovenfor. Så langt Halvor Tjønn.                 Tekstene her er fra sidene 404-405 i kapitlet Muhameds kvinner.

Boken heter: Muhammed – slik samtiden så ham.

Ingen kommentarer: