lørdag, august 31, 2013

Vinner debatten, men taper valget eller omvendt.

En gang for lenge siden når jeg solgte livspoliser for Norske Folk måtte jeg som representant innom et salgskurs. Der lærte vi at du kan vinne en diskusjon med den følge at du taper salget. Er det slik med våre TV-stjerne politikere også? Jeg opplever at tv debattene ofte er mer lik en selskapslek der en god replikk gir påfølgende applaus. VG scorer f.eks. debattvinnerne, men sier det noe om politikken? Hørte om en person en gang som fikk følgende beskrivelse - han vinner diskusjonene selv når han tar feil-!
Jeg er veldig lite interessert i å høre politikere påpeker motstandernes ugjennomførte løfter eller hvor dumme og ugjennomførbare de andre partienes politikk er. Det finner jeg ut selv. Derimot vil jeg gjerne høre (i en debatt) hvordan de enkelte partier/politikere vil gjennomføre dette og hint uten å bli avbrutt av tv-kanalens showleder eller en politisk motstander.

En god måte å få gode politiske ledere på må være belønning eller straff, slik som i næringslivet. Om Jens lover så og så mange sykehjemsplasser og ikke klarer å gjennomføre dette så får han trekk i lønna for hver enkelt ugjennomført etablering han har lovet. Er det for mange minuser får han/hun ikke stille til neste valg. Dette vil nok virke!
I næringslivet får jo udugelige toppsjefer sparken (og dessverre fallskjerm)!
For noen politikere er politikk veldig enkelt, de bruker en såkalt politisk syntese. Man blander sammen en viss mengde penger med en viss mengde mennesker sortert etter behov, og rører så det hele kraftig sammen i departementsmikseren. Hvis produktet likevel ikke blir som ønsket er det ofte kommuneviruset som har ødelagt syntesen.
Jeg egner meg dårlig som TV politiker, jeg vil tape debattene. Det fordi jeg ønsker å tenke før jeg svarer. Har forresten aldr hørt en politisk debattant si "det vet jeg ikke!" Fint med allvitende politikere.
For meg er den politiske kursen ganske lik det å navigere en båt. Jeg vet hvor jeg vil og styrer dit, men av og til må jeg styre unna grunner og skjær. Mitt valg er fremdeles Krf.....

Ingen kommentarer: