onsdag, september 11, 2013

Alle løftene?


Valget er over og nå skal løftene oppfylles. Ja, vi har mange løfter, også i bibelen, noen står vi på og noen overser vi totalt. For eksempel dette at den som vi leve gudfryktig i Jesus Kristus skal bli forfulgt. Har hørt veldig lite forkynnelse om dette. Bibelen taler om at vi går inn i Guds rike gjennom mange trengsler, det er lite å lokke den store hopen med. Evangeliet skal jo være relevant, tidstilpasset og noen ganger kult. Men det merkelige er at denne agnen er det få som biter på. Tenk om alle nyfrelste fikk samme budskap som det Paulus fikk av Jesus – for jeg vil vise ham hvor meget han skal lide for min skyld!

Jeg har ikke undgått å legge merke til at evangeliets fremgang ikke på noen måte står i forhold til alle oppskriftene på framgang. I de første årene av mitt kristenliv hørte jeg ofte dette – når ilden faller, da kommer det. Og det har ofte hendt at når ”ilden” kom, da var det ikke akkurat den ilden man ville ha. For eksempel når Livets Ord gjorde sin entre på 80 tallet ble denne ilden kastet ut. Det merkelige (og flotte) var at mannen som kom med denne ilden ble invitert til Hedmarktoppen noen år senere. Det er jo dessverre slik at vekkelsens barn forkaster den samme ild som deres forfedre opplevde.

Men tilbake til løftene. Har de blitt for oss som godbiter i godisbutikken? Nå er det vel på tide at Guds menighet tar hele pakka, det er løftene om helbredelse, utfrielse og velstand, men også siden med forbønn, offer og anstrengelse.

Vi har også løfte om at Herrens Ånd farer over hele jorden for kraftig å støtte de som har hjertene helt med Gud. Og tilbake til Paulus, han sier vår trengsel er kortvarig og lett og ingen ting å regne mot den herlighet som skal åpenbares på oss.

Og vi må ikke glemme det største løftet, nemlig løftet om en evig herlighet i himmelen. Det er vel verdt all vår anstrengelse her?

Hva kan vel jeg som er en alminnelig sau gjøre sa en kvinne til meg en gang. Hun lengtet etter at Guds rike skulle åpenbare seg. Hun var temmelig trøtt av alt pratet hun hadde hørt om vekkelser.  Men det er jo slik at alle løfter har betingelser. Åndelige ledere må først finne veien til  de levende vannkilder, så kan de føre andre dit. Og det er vel der det har sviktet. Derfor har jeg mer tro på buskap lik det Winston Churchill leverte under den 2. verdenskrig – jeg kan ikke love dere annet enn blod, svette og tårer. Jesus sier at den som vil bygge et tårn bør først sette seg ned og regne ut om han har råd til å bygge det.

Det Paulus forkynte var Kristus og ham korsfestet – der ligger Guds kraft.

”For så mange som Guds løfter er, i Ham har de fått sitt ja, derfor får de også sitt amen, Gud til ære ved oss!”

Vi inntar løftene – og betaler prisen, det betaler seg!!!!

Ingen kommentarer: