torsdag, september 12, 2013

Bønneinnfall....


Å nevne i våre bønner!

Hvilken bønn gjelder? Hva skal vi si og hvor mye skal vi uttale når vi ber. Jesus sier at vi ikke skal ramse opp mange ord som hedningene. Det betyr at vi kan rekke over desto større område når vi ber, altså ber med få ord om mange ting istedenfor med mange ord om færre ting. Paulus skriver om å ”nevne” i sine bønner. Da navngir han forskjellige personer som kommer inn i hans tanke mens han ber. Han skriver også ”når jeg husker dere i mine bønner.” Altså bønneemner som dukket opp når han ba.

Norge

Jeg er overbevist om at det konkrete er viktig, selv i våre generelle bønner for Norge. Det er jo enkelt å be bønnen: ”Å, la hele Norge bli frelst!” Eller enda mer volumiøst: ”Frels hele verden!” Det er i grunnen mer troverdig og sterkere å la bønnene bli spesifikke. Husker når en gruppe nyfrelste narkomane fra Ten Center i Totengata var på Sion og vitnet. De manglet kjøleskap og begynte å be om dette. Da kom en på tanken om hvordan vet vi at det er bønnesvaret? De konkretiserte bønnen til et grønt kjøleskap, og det grønne kjøleskapet kom. I dag tenkte jeg faktisk på Norge og tankene mine gikk til de 428 kommunene i landet vårt. Hvordan be for Norge? Mange ber for Norge og det bes sikkert på like mange måter som det er forbedere. Mens jeg i dag ba for landet vårt fikk jeg tanken om å gå inn på nettet og finne en liste over alle kommunenavnene. Det gjorde jeg og jeg kunne nevne hver enkelt kommune med navns mens jeg bad. For meg ble dette en ”nerve” i bønnen. Mens jeg bad tenkte jeg på hva er situasjonen i den enkelte kommune, er det åndelige ledere der, hvordan har innbyggerne det osv.

Det jeg tenker på med dette innlegget er det jeg skrev innledningsvis, å nevne eller huske i våre bønner. Vi bør være mer åpne for ”innfall” i våre tanker og være hjerter når vi ber. Så når tankene går til byen du bor i så finn ut hvilke menigheter som er der hvilke pastorer, navn på bystyrets medlemmer osv.

Når Moses skulle lede Israel inn i Kanaan sendte han først ut speidere for å utforske landet. Det samme gjør vi når vi skal innta vårt eget land – la Den Hellige Ånd lede oss til å be om det som til enhver tid er viktig! Kanskje du kommer noen i hu i morgen? God bønn….

Ingen kommentarer: