fredag, september 18, 2009

Fragell og hønsegården


Fra menighetsbladet til Frikirken i Fredrikstad har jeg sakset følgende:
”Vi vet ikke om LeviFragell er blitt inviter til å tale i en kirke før, men i september besøker han altså F r i k i r k e n . Temaet for kvelden handler om sunn og usunn religiøsitet. Det er ikke et debattmøte, men en kveld til felles ettertanke rundt et aktuelt tema.”
Ja, har man ikke Jesus så kan man saktens finne på noe annet. Det er som å slippe reven inn i hønsegården. Kan man slippe reven inn så kan man slippe ulven inn…
Det er ikke mange år siden Filadelfia, Oslo ble anmeldt av Frikirkens foredragsholder for overgrep mot barn. (?) Og hva vet denne stakkars frafalne mannen om dette miljøet som han hater? Det som han kaller usunt må vel være det som truer hans egen sikkerhet som hedning eller ateist.
Husker for mange år siden at jeg satt i spiserommet på daværende Betongverket på Lisleby. Det var min første jobbdag der. Som seg hør og bør er det alltid en voldsom og høylydt diskusjon i slike hardbarkede mannsmiljøer. Diskusjonen denne gangen var spesielt heftig. Levi Fragell hadde dagen i forveien kommet med til dels sterke ytringer om det ”usunne” livet på kristne leirer. Han hadde jo selv vært i sin kristenperiode en leder på slike leirer. Der satt jeg lille ”forskremte ” himmelvandrer og lytte på alle disse vektige innleggene. De fleste hadde en historie – og slike debatter har jo alltid en ”ordfører”.
Tilslutt klarte ikke den ”vettskremte” nybegynneren å holde kjeften, men kom med et motinnlegg i denne faglige debatten.
Og så kom stillheten. Etterpå kom ”debattlederen” bort til meg, tok meg i hånda og ba om unnskyldning. Glad jeg fikk være tilstede akkurat da.
Men tilbake til reven, Jesus kalte Herodes for en rev. Bibelen sier at vi skal fange de små revene – ikke slippe dem løs på de uskyldige. Det slippes mange rever inn i Guds menighet i dag – i ulike forkledninger. Hvor er hyrdene??

1 kommentar:

Josef sa...

Härligt, nu är du på hugget!!!