onsdag, april 08, 2009

Påskeplanting

Påskeplanting?
Er det ett nytt begrep? Jeg har ikke hørt det før, men jeg tenkte på det når jeg var innom Plantasjen i dag. Åpent hele påsken stod det på en plakat. Fint med påskeplanting, da kommer vi våren i forkjøpet og Plantasjen hjelper oss. Nå er påsken bare en høytid – kristen er fjernet.
Men sånn er det bare blitt og Jesus er blitt borte også, for de fleste forsvant han vel i noe gavepapir under julefeiringen.
Det står forresten om planting i bibelen I Lukas 17;28 står det: ”De åt og drakk, kjøpte og solgte, plantet og bygde.” Ingen feil med verken å plante eller bygge, men når det er kun det man gjør, da går det galt!

Men for tusener er påsken den viktigste høytiden i året . Jesu lidelse, død og oppstandelse taler sterkt. Det er derfor mange døyver dette i påskeplanting, påsketurer, påskekrim, påskenøtter og ….
En strofe fra en gammel salme lyder slik; O, la aldri noensinne, korsets tre meg gå av minne. Paulus hovedtema var Kristus og Ham korsfestet. I himmelen ropes det ut – Verdig er lammet som ble slaktet!
Når jeg betrakter korset så betrakter jeg også stedet der mine synder er. Når jeg betrakter korset så ser jeg at det er tomt – han som hang der lever!
Påske er seier!

Ingen kommentarer: