mandag, august 25, 2008

Jaguartur


Denne helgen besøkte May-Britt og jeg noen meget gode venner, Birte og Bernt, i Danmark, nærmere bestemt i Brande. Danmark er vakkert, frodig og preget av en ”gamledagersmystikk.” Mange av husene er i gammel stil og noen få har halmtak, romantisk. Men selv om enkelte hus har halmtak, så er ikke halmtak noen fattigmannssak. Å legge halmtak er dyrt og er kun for de rike.
Vi var også på ”pinsemøte” i pinsemenigheten Betania på Blåhøy. Nå er ikke Betania egentlig noen pinsemenighet slik jeg oppfatter det. Er heller en velfungerende trosmenighet med lovsang, strukturert bønn og utadrettet virksomhet. Betania har 24 timers bønn en gang i måneden! Men navnet skjemmer ingen. Møtet var fint og oppbyggelig – Gud er i sitt ord.
Fikk også en morsom ”spradetur” i Bernts Jaguar fra 1966. Den har en 6 sylindret motor med dobbelt kamaksel, automatgear og 2 bensintanker. Dashbordet var av håndlaget treverk. Jeg følte meg nesten som en konge der vi kjørte omkring.

2 kommentarer:

Anders Lundblad sa...

"Nå er ikke Betania egentlig noen pinsemenighet slik jeg oppfatter det. Er heller en velfungerende trosmenighet med lovsang, strukturert bønn og utadrettet virksomhet."

My Corners definisjon av menigheter:

Menighet som ikke fungerer = Pinsemenighet

Menighet som fungerer = Trosmenighet

My Corner sa...

Feil:
Pisemenighet = menighet som fungerer bra på pisemenighetsvis. Dette er VEDLIG BRA når pastor og lederskap fungerer bra.
Trosmenighet = Ofte menigheter som tror de er trosmenigheter. Altså de tror at de er noe de egentlig ikke er. (Det har vært mange misslykkede trosmenigheter i østfold fylke)