tirsdag, august 12, 2008

Barrat, Groth og Georgia


Sitter alene og studerer GT mens jeg lytter til Jan Groths CD – Sanger fra T.B. Barrats salmebok. Det er en CD jeg koser meg med. Mange av sangene har jeg spilt på piano i ”skomakertakt” i min tid som pianist i Sion på Sellebakk. Grunnen til at jeg spilte var at jeg var eneste valget! Men jeg likte sangene i Maran Ata. De fleste handlet om himmelen…
Nå spiller jeg ikke mer, er utkonkurrert!
Nå forbereder jeg meg på en tur til Georgia. Skal dit i oktober sammen med et team fra Livets Ord. Det blir nok en annerledes reise enn først planlagt. Vi vil nok møte mange mennesker som er merket etter de siste dagers hendelser. Det har vært fryktelig for meg å følge med på krigshandlingene der nede. Og når jeg kommer dit vil det nok dukke opp en eller annen beretning som har gått journalistene hus forbi. Det har nok vært grusomt for alle menneskene som har levd i frykt, engstelse og panikk i disse dagene.
Fikk en liten rapport i går fra Georgia. En menighet i Tblisi hadde arrangert ungdomsleir et sted utenfor Gori. Så kom krigen og flyangrepene på Gori. Disse ungdommene (150) hadde havnet i en felle – bussene de skulle reise hjem med var rekvirert til troppetransport! Veien mellom Gori og Tblisi var også ødelagt av bomber. Tenk selv hva disse ungdommene opplevde eller alle de andre som så sine sårede og døde familiemedlemmer ligge omkring…
Ja, det skal bli rart å møte stedene jeg har vært på så mange ganger før, men som nå har blitt "pyntet" med utbombede ruiner.

I dag er Gori nærmest folketomt - hvor er alle menneskene nå? Heldigvis er det sommertemperaturer ennå. Det er 17-18 grader om natta og 27 grader om dagen, så ingen fryser.
Så turen til Georgia blir nok noe helt annet enn vi har planlagt - men jeg er veldig takknemlig for at jeg får lov til å reise dit ennå en gang.


Ingen kommentarer: