lørdag, august 09, 2008

Georgia


Det er tragisk med krig og det er tragisk med krigen i Georgia. Jeg har vært i Georgia 4 ganger de siste årene og reist på kryss og tvers i dette vakre landet. Folket der er hyggelige og veldig gjestfrie. Men det jeg merket var en underliggende ”russerfrykt”. Forståelig nok. Jeg har vært i Gori flere ganger og har også vært innom Tskhinvali i Sør-Ossetia. Reportasjene jeg ser på TV og internett kryper under huden på meg. Man kan lett bli overfladisk og ”kald” når man sitter og titter på TV-reportasjer fra ulykker og krig på vår klode, men når du har gått på gatene der det hender…
Georgia er det andre landet som gikk over fra hedenskap til kristendommen ved en predikant ved navn St.Nino, og det var i det fjerde århundre. Armenia var ute et kvart århundre før. Det litt tragiske i dette er at den Georgisk Ortodokse kirke regner seg som den eneste sanne kristne kirken i veden. Det har mange evangelisk kristne merke som har blitt forfulgt av denne kirken. Og det har skjedd helt opp til våre dager. Fikk faktisk oppleve det selv for en del år tilbake. At min påstand er riktig fikk jeg faktisk se i en ortodoks landsbykirke jeg besøkt. Der var veggene dekorert med alle kirkesamfunn som de mente gikk til helvete. Der var den russisk Ortodokse Kirken representert sammen med de fleste andre store kirkesamfunn. Men det er enklere å være evangelisk kristen i Georgia i dag.
Jeg elsker dette folket og har tenkt meg dit utover høsten engang. Det er Gud som åpner dørene for sitt ord. Så nå ber vi om en snarlig, fredelig løsning i dette vakre landet.
Les forøvrig Lars Høidahls innlegg om dette: http://visserbesser.blogspot.com/2008/08/georgia.html

Ingen kommentarer: