fredag, februar 15, 2008

Sola Scriptura og Jomfru Maria

Troens trafikkregel, skriften alene, skrift tolker skrift, summen av ditt ord er sannhet og intet profetord er gitt til egen tydning.
Trafikkregler er helt nødvendig, det vet alle. Men tolkningsregler er like nødvendig for Guds menighet. Man kan ikke ha ulike regler for ulike kristelige områder. Som f.eks vitsen man hørte dengang Sverige skulle legg om til høyrekjøring, den første uken skulle syklister og personbiler fortsatt kjøre på venstre side, mens busser og lastebiler skulle begynne med høyrekjøring…..
Det er heller ikke egne åndelige trafikkregler for homofile, samboere eller for den saks skyld jomfrumariadyrkere. Men liberale teologer har faktisk laget egne trafikkregler
for de homofile når disse banker på kirkedøra og ville gifte seg. Da fikk kjærlighetsbudet høyeste autoritet, selv om bibelen sier at de som gjør slike ting ikke skal arve Guds rike osv. Deres tolkningsform gjør det like bibelsk å påstå at det er rett å henge seg. En mannakornhistorie forteller: (neppe sann). Det var en mann som var nedenfor og for å trøste seg trakk han et mannakorn; ”og Judas gikk bort og hengte seg”. Han syntes det var vel bedrøvelig og trakk ett til og der stod det; ”gå du bort og gjør likeså”! Vel, dette er vel langt over kanten for hva jeg liker å skrive, men det er noe jeg vil vise her. Og det er at skriften må behandles på kun en måte. Jesus sa, hva står skrevet og hvorledes leser du – og det står atter skrevet. Og har dere ikke lest…!
Om man bruker samme tolkningsmodell på dogmet om Marias evige jomfrudom som man brukte mot nådeforkynnelsen for en tid tilbake da tror jeg at ”jomfrueventyret” for mange tar en brå slutt. Jomfrumariadogmet kan ikke ha oppstått i miljøer som bare leser bibelen. Maria kommer inn som bare en av hovedpersonene ved Jesu inntreden i verden, vi ser henne bare i kulissene når Jesus er i templet som 12 åring, ved bryllupet i Kana når Jesus sier til henne; ”hva har jeg med deg å gjøre kvinne", når hun prøver å få Jesus i tale og blir avvist og når hun blir ”overdratt” til Jesus ved korsfestelsen. Det er også ganske pussig dette at katolikkene tviholder på oppfatningen at Jesu brødre egentlig var Jesu søskenbarn eller også Jesu halvsøsken og barn av Josef fra et tidligere ekteskap. Om det virkelig er slik, hvorfor er da ikke dette skrevet ned? Abraham sier jo rett ut at Sarai virkelig var hans halvsøster når det gjaldt.


For meg blir det da slik, den bibelen vi har fått er sann og tilstrekkelig enkel slik at alle kan forstå det som er nødvendig til frelse. Uttalelser fra kirkefedre og andre kan bare brukes når det understøttet Jesu Kristi lære. Skriftstedsnekring for å underbygge selvkonstruerte teser, læresetninger eller ”åpenbaringer” må forkastes.

Blant et utall av hjemmesnekrede tolkningsmetoder fremkommer ganske tydelig:
Jesus-Only bevegelsen ved William Branham
Erstatningsteologien som forkaster Israel.
Jehovas vitner og de 144000
Arianeren.
Jomfru Maria dyrkelsen

Ut fra trafikkregelen Sola Scriptura kan man neppe opphøye Maria til evig jomfrudom!

6 kommentarer:

Jon Erik Kristiansen sa...

Det kan jeg bare si amen til, Johan!

Dag sa...

En kommentar til "Troens trafikkregel, skriften alene, skrift tolker skrift, summen av ditt ord er sannhet og intet profetord er gitt til egen tydning.":

To av disse prinsippene, "skriften alene" og "skrift tolker skrift", er forsåvidt ikke hentet direkte fra skriften, og er vel dermed tradisjon?

Jeg tok en titt på katolsk.no fordi jeg mintes at katolikker ikke følger prinsippet "skriften alene", men også følger Kirkens Tradisjon (sogar med vekt på stor K og T). Artikkelen Katolikkers forhold til Bibelen har en interessant vinkling på hvilke konsekvenser det får for hvordan en kristen tolker Bibelen, ettersom man har en tradisjon å forholde seg til eller ikke. Det kan faktisk bli problematisk å forholde seg til skriften alene i de tilfellene den kan tolkes på flere måter. (Her kommer heldigvis tradisjonen "skrift tolker skrift" protestantene til unnsetning.)

Nå tror jeg (fremdeles) ikke på at Maria fortsatte å være jomfru etter at Jesus ble født, men jeg har nok hørt minst like morsomme bibeltolkninger forkynt i våre sammenhenger som de katolske svarene i samleartikkelen Marias vedvarende jomfruelighet. Synes faktisk de argumenterte ganske godt fra begge sider, jeg.

Anonym sa...

Jeg ikke at Maria var evig jomfru, men jeg kan ikke motbevise det heller. Så jeg kan ha tillit til en predikant som har en personlig tro på dette, men hvis han/hun gjør dette til en lære, begynner jeg å få problemer.

Dag sa...

Godt poeng. En lære basert på at Maria fortsatte å være jomfru tror jeg er feil, uansett om hun gjorde det eller ikke.

My Corner sa...

Tross alt i vår kristentradisjon så bør vel alle teser være hentet fra vår bibel og ikke fra teologiske tradisjonstolkninger.

admin sa...

Ja, dette siste du sier var også ett av William Branhams fanesaker, nemlig at Guds Ord må være autoriteten og ikke tradisjoner.

Angående han ville jeg bare si at han ikke tilhørte "Jesus Only" bevegelsen, selv om han forkynte blant dem. Han forkynte også for trinitarianske pinsevenner, men var ikke medlem av noe kirkesamfunn.

Gudsforståelsen hans var også noe annerledes enn Jesus Only, uten at jeg skal gå nærmere inn på det her.