torsdag, februar 14, 2008

Evigt förblivande jungfru?


Maria som VAR jomfru.

Det er ingen tvil om Marias betydning i frelseshistorien og Guds frelsesplan. Men Gud har aldri ment at hun skulle bli et tilbedelsesobjekt. Gud alene skal du tilbe. Paulus skriver om ”den enkle og rene troskapen mot Kristus”. Personlig er jeg lite opptatt med Maria dogmet,
og etter å ha lest det konglomerat av ”beviser” i
www.katolsk.no er interessen enda mindre.
Hvorfor skulle Gud først gi oss Det Nye Testamente med evangeliene og brevene og deretter på mystisk vis gjennom århundrene åpenbare nye ”sannheter” om Maria og attpå til om hennes mor Hanna. Det er vel det som bibelen beskriver som eventyr!
Men om det så skal fremheves noe om jomfruelighet så er det vel viktigere å fremheve at menigheten er ”den rene jomfru som fremstilles for Kristus”. Om Maria levde et ekteskapelig sølibatliv eller levde med Josef etter Jesu fødsel er vel revnende likegyldig i så måte. Men Matteus skriver at Josef ikke levde med Maria før etter Jesus var født… Utover det å føde Jesus har ikke Maria noe mer med Guds frelsesplan å gjøre. Når det gjelder morsbegrepet så sier Jesus at ”alle som gjør min himmelske Fars vilje er min bror og søster og mor”. Jesus sa dette i forbindelse med at Maria og Jesu brødre ville få ham i tale. Jesus på en måte ignorerte sin egen mor. Nå var alle likestilt og Maria var en mor som alle andre mødre.

Det er også etter min mening ganske merkelig at Paulus ikke fikk noen Jomfru Maria åpenbaring. Mulig han ikke var verdig nok? I alle fall skriver Paulus dette: ”Dersom noen farer med fremmed lære, og ikke holder seg til vår Herre Jesu Kristi sunne ord…”.

Derfor tror jeg at vi fortsatt skal la skrift tolke skrift, bli i det vi har lært, og la Den Hellige Ånd lede oss gjennom skriftene til den tro som engang er overgitt de hellige

3 kommentarer:

Benedictus sa...

Ikke sant... Skrift må tolke skrift - det lærte vi på bibelskolen ja!

My Corner sa...

Ja, jeg har også gått på div. bibelskoler og der ver det ikke slinger i valsen, nei!

Jon Erik Kristiansen sa...

Jeg har også gått på bibelskole...
Det er viktig å se de store trekk, men samtidig plassere de enkelte versene på plass i det store bildet.

Har også noen synspunkter om dette på min blogg.