lørdag, januar 27, 2007

Tanker fra Tanzani

Död over kristenfrustrasjonen!

OPPLEVELSER.

Opplevelser er å ta i mot inntrykk, fra andre eller fra omgivelsene. Et spedbarn lever for å få eller oppleve. Men et spedbarn må få gode opplevelser for å utvikle seg normalt. Opplevelser kan også väre å gripe det som er for stunden. De gir livet de ”kick” vi trenger for å sette farve på det, men de gir oss ikke alltid innholdet.
Vi lever ikke for opplevelsene, men samtidig er et liv uten opplevelser tomt.
Så får enhver selv utdype hva ordet opplevelser innebärer.
Har ofte hört noen si; ”dette var sterkt!” Men det er sjelden disse personene kan videreformidle ”det sterke!”

INNLEVELSE.
Et liv uten innlevelse er tomt. Innlevelse er med sinnet å trenge inn i verden omkring oss. Fantasien er et viktig verktöy her. Innlevelse gir forståelse og forståelse förer til modenhet.
Innlevelse er å forstå årsaken til opplevelsen, hos meg selv eller andre. Jeg behöver ikke la andre väre årsaken til min opplevelse. Innlevelse förer meg inn på de gamle stier…
Jesus er mesteren her, han ynkedes over folket…
Å öve seg i gudsfrykt er ved gjentagelse å utvikle sin åndelige ferdighet. Ikke for å ”score” poeng i den åndelige verden, men rett og slett for å bli en mer nyttig arbeider. ”Du gode og tro tjener, du har värt tro….
Innlevelse er å forstå når medtjenerne trenger mat!

UTLEVELSE.
Å leve ut de kilder og tilganger som er akkumulert i oss gjennom opplevelsen og innlevelsen.
Den höysete form for ”utlevelse” er å dyrke Gud. Paulus tjente Gud i sin ånd. Derfor kunne han synge lovsanger i Filippi fengsel. Jeg vet jeg er gått over fra livet, ikke fordi jeg föler godt, men fordi jeg elsker
Brödrene - altså en ”utlevelse” fra meg til de andre.
Vi kan ikke stadig väre på övre salen, men vi må regelmessig gå innom. De ble atter fyllt med Ånden.
Vi kan ikke kontinuerlig ha Marias plass ved Jesu
fötter, men Daglig må vi ha en stund der…
Vi kan ikke stadig leve ut livet i Jesu tjeneste, for også vi behöver ”å komme avsides å hvile oss litt.
Når alt dette henger sammen sammen kan vi med glade hjerter oppleve, innleve og utleve.
Da kan vi også först ekspandere. (det er godt å leve ved Jesus hjerte)
Död over kristenfrustrasjonen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er enig helt ut i fingerspissenne!

Jon
Ps: Jeg har blitt blogger (hurra) link fra Rune c sin side.

My Corner sa...

Det jeg opplever som farlig med våre/mine velmenende blogginnleg er at det kan virke som en form for "fasettkristendom". Med det mener jeg at vi fremhever noe som for stunden oppleves som viktig, men det er dermed ikke sagt at man ignorerer andre ting i Guds ord.
For summen av Guds ord er sannhet.
Paulus forkynte hele Guds ord til frelse. Derfor ser jeg det slik for min egen del at det er viktig både å skrive ned tanker jeg får og samtidig lese hva andre tenker.
Og derved uten å mistenke noen for at det bare er "det" som menes. Det gjør et jeg må skjerpe meg når jeg skriver og tenke etter når jeg leser. Men om jeg ikke ønsker endring for min egen del, da sier jeg: død over bloggen. "Jern skjerpes mot jern og menn slipes ved å omgås menn!"
Er det ikke slik at sodater som sendes ut i krigen først har "kjempet/trenet " mot egne menn?

Velkommen inn i bloggkomapniet Jon, med velformulerte og friske innlegg!