tirsdag, mars 08, 2016

Om å fundere....

Jeg jobbet sammen med en pensjonert Borregårdsarbeider. Han hadde en kollega fra Sverige som ikke alltid var den ivrigste til å utføre jobben.... Dette hadde en formann lagt merke til og påpekte denne latskapen. Men svensken hadde svar på tiltale: «man skall ikke bare arbeta, man skal fundera ochså....»
Og det er det jeg driver med, funderer, tenker etter og undrer på hvorfor ting har blitt si og så. Noe kommer på blogg, andre saker tør jeg ikke skrive noe om (ennå). Og det er jo så lett å peke på andre og glemme seg selv. Derfor er mitt mål, selv om mange ikke er enige, å peke mer på hendelser enn på personer. Og av og til dukker det opp saker jeg finner det riktig å kommentere. Da gjør jeg det.... Og et hovedspørsmål er - hvorfor har ting blitt det det har blitt og hva er årsaken til det?
Jeg vil på ingen måte sammenligne meg med mannen nedenfor, men noe har jeg registrert i både samfunns- og kirkeliv.
Men har jeg mot til å si i fra?

John Snow er kjent for sin kartlegging av koleratilfellene i Soho. Ved hjelp av det som er blitt kalt «skosåleepidemiologi» vandret han omkring og registrerte sammenhengen mellom vannforsyning og koleraforekomst. Han var overbevist om at kolera skyldtes et smittestoff i vannet. Som «kontagionist» utfordret han flertallet av medisinske autoriteter, som fortsatt var miasmatikere. Selve symbolet på hans innsats ble fjerningen av håndtaket på vannpumpen i Broad Street 8. september 1854. Vannet fra denne pumpen hadde vært kilde til flere hundre dødsfall.

Når vi ser noe som ikke er bra skal vi gjøre noe med det, sann kjærlighet tier ikke...

"Den som irettesetter et menneske, skal siden finne mer velvilje enn den som smigrer med sin tunge". (‭Salomos Ordspråk‬ ‭28‬:‭23‬ NB)

Ingen kommentarer: