mandag, mars 28, 2016

Bibelvitser og spotting

 Noe av det tristeste jeg hører er bibelvitser, og spesielt trist er det når det kommer fra en predikantmunn. Men det er heldigvis ikke så ofte (vil bemerke at jeg aldri har hørt noe slikt fra LO predikanter). Noen av dem går ut på å sitere skriften slik at det får en dobbeltbunnet betydning. Ved andre tilfeller benyttes bibelord i spesielle (morsomme) sammenhenger for å få fram en annen mening. Ved et par anledninger har jeg overhørt dette der en gruppe forkynnere var samlet. Og slikt har lett for å dra seg på, "alle" husker en vits.
     Guds ord sier at det hjertet er fylt av, det taler munnen. Men en kilde kan ikke samtidig gi både friskt og beskt vann. Derfor ble jeg veldig forundret.....
     Helt ufrivillig for meg har disse vitsene hengt seg på disse servitørene, men jeg drikker ikke melk som det svømmer fluer i! Når jeg ser eller hører disse predikantene da dukker disse vitsen(e) de fortalte opp som en sky i horisonten.
     Vår tale skal være tekkelig og krydret med salt sier Paulus. Tungen kan ingen temme sier Jakob. Nei, vi kan ikke temme den ved egen anstrengelse, men ved Guds Ånds hjelp.
Det 2. bud sier at vi ikke skal misbruke Guds navn, det betyr vel også hans ord?

En annen ting mange ikke tenker på er at vi ikke skal spotte, hverken andre religioner eller åndsmakter. Bibelen advarer mot dette.
....og spotter høye åndemakter. Men ikke engang overengelen Mikael våget å felle en spottende dom da han trettet med djevelen om Moses’ legeme, men sa: Må Herren straffe deg! (‭Judas‬ ‭1‬:‭8-9‬ NB) Les også 2. Pet. 2:10-11.
Vi skal kaste ut demoner - ja! Vi skal stå djevelen imot - ja, men vi har ingen rett til å spotte. Når vi gjør det mister vi fotfestet i frasparket - og så ligger vi der.

Og forøvrig: "Omgås i visdom med dem som er utenfor. Kjøp den laglige tid. La deres tale alltid være vennlig, men krydret med salt, så dere vet hvordan dere skal svare enhver". (‭Kolosserne‬ ‭4‬:‭5-6‬ NB)

Jeg har mye å jobbe med i mitt eget liv, men å misbruke Guds ord holder jeg meg langt fra....

Ingen kommentarer: