lørdag, oktober 05, 2013

Islam gir ikke trosfrihet....

Norsk pastor arrestert i Jordan

Pastoren: De krever 85.000 kroner
Den norske misjonæren Kjell Haltorp (74) ble arrestert da han ankom Amman natt til fredag. Sent fredag kveld ble han løslatt
 
 
VG snakket med pastor Haltorp via telefon rundt midnatt lokal tid i Amman. Han var da ved godt mot.

- Nå er jeg fri som fuglen. Dette er første gang jeg har sittet i fengsel, og for en bortskjemt nordmann var det mildt sagt utfordrende. Det ga meg en ny opplevelse av frihet, forteller Haltorp.

Han er styreleder i Arendal og Omegn Predikantforening og leder av misjonsorganisasjonen Reach The Nations (RTN). Ifølge RTNs hjemmeside, jobber organisasjonen med å bringe arabere og jøder sammen ved hjelp av Jesus' budskap i Jordan, Israel, Syria og Irak.

Arrestert på grunn av gammel sak

Haltorp startet reisen til Jordan torsdag, og landet i 01-tiden natt til fredag. Da ble han umiddelbart arrestert. Ifølge pastoren har saken sitt opphav i en arrestasjon i 2012 på grunn av et hefte han utga.

Vårt Land skrev om hendelsen da Haltorp ble arrestert i mai i fjor. Det skal også ha vært under et besøk i Jordan for organisasjonen Reach the Nations. Myndighetene skal ha reagert på et hefte organisasjonen hadde publisert på engelsk og arabisk, med beskjed om hvordan man kunne bli født på ny og få kontakt med Gud.

Ifølge Vårt Land hadde evangelisten seks anklagepunkter mot seg, med begrunnelse i at det er ulovlig å forkynne evangeliet til muslimer.

Han kom ikke i fengsel den gang, men forteller til VG at han skal ha blitt frikjent og fikk passet tilbake.

- Så viser det seg at saken ikke var avsluttet. Så da de så meg nå, tok de meg med det samme. Prosedyrene her er ikke til å tro, sier han.

Haltorp ble først ført til et område han beskriver nærmest som et flyktningmottak:

- Der lå menneskene tett i tett og ventet på om de fikk komme inn i Jordan. Å se all ungdommen og barna og frustrasjonen gjorde inntrykk. På formiddagen førte de meg til Amman, og jeg tenkte «nå blir det fortgang i saken». Men det var bare å gå fra kontor til kontor, sier han.

74-åringen ble deretter plassert i en celle med seks andre menn, og satt der til 22-tiden lokal tid fredag.

- Du fant deg en madrass og lå på gulvet med gutta. Jeg hadde en god dialog med de muslimske vennene mine der. Vi hadde lagt oss og jeg trodde jeg måtte være der over natten og høre snorking i A- og B- og C-dur, da jeg fikk vite at jeg slapp ut. Det er sjelden jeg har vært så glad for frihet, forteller han.

Krever 85.000 kroner

Betingelsen for å slippe fri var ifølge Haltorp at han stilte sikkerhet for en sum på drøye 85.000 norske kroner i lokal valuta, som betaling for heftet han publiserte i fjor.

- Saken er ikke ferdig ennå. Jeg må i retten igjen, mandag regner jeg med, og fullføre saken. Vi har garantert for pengene, og advokaten kommer her i morgen for å snakke med meg om hvordan vi lagger opp saken, sier pastoren.

Han regner med å være i jobb igjen tirsdag.

- Jeg har jobbet her nede med menighetsarbeid i 15 år, og tirsdag skal jeg møte flyktninger fra Syria gjennom menigheten vår Reach The Nation. Da får vi gi dem mat, og også evangeliet som ligger oss på hjertet. Og etterpå skal jeg til Israel og undervise, fortsetter Haltorp.

- Hva er det første du skal gjøre nå?

- Jeg har gått i klærne mine siden jeg reiste, så jeg skal ha meg en dusj, så en omelett, og så skal Kjell til sengs, sier en glad pastor nærmere halv ett lokal tid natt til lørdag.

Det var TV-predikant og grunnlegger av Visjon Norge, Jan Hanvold, som opplyste om arrestasjonen til den kristne avisen Norge IDAG.

- Det er vanskelig fordi det er helg og den norske ambassadøren er på ferie i Norge. Det er ingen som vet noe mer. De har tatt fra ham mobiltelefonen og alt, sa Hanvold til IDAG tidligere fredag.

Utenriksdepartementet bekrefter at en norsk borger ble anholdt i Jordan 4. oktober.

- Den norske ambassaden i Amman har vært i kontakt med vedkommende og har tilbudt konsulær bistand, opplyser pressevakt i UD, Kristin Enstad, til VG.

Ingen kommentarer: