mandag, oktober 21, 2013

Når en pastor "dør" fra meg....


Når ”dør” en pastor fra meg? Her mener jeg ikke en kroppslig død, men noe mer alvorlig – åndelig død. Denne saken har jeg egentlig tenkt på i mange år, men når man opplever det igjen føler jeg trang til bringe det fram. Det er nemlig dette å tråkke Guds rene , hellige ord ned i søla. En gang jeg gikk i følge med flere ”geistlige” som tilsynelatende hadde det svært morsomt seg imellom ble det sitert et skriftsted som så ble omtolket med et sterkt abnormt seksuelt tilsnitt. Det er slikt man ellers kan forvente å høre når mannfolk samles i spisebrakka. Vil legge til at jeg ikke har hørt noe slikt der jeg vanligvis går og har gått. Det er ikke ofte jeg hører slik, men det hender av og til. For det første er det jo slik at menigheten blir lik den maten de får servert. Det er ikke bare ordene som påvirker, men også hjerteinnholdet til predikanten – på godt og ondt. For det andre forteller slike opplevelser meg at denne predikanten ikke tilbringer mye tid i helligdommen. Ingen som har vært der kan servere dobbeltbunnet tale eller ”morsomme” hentydninger. For det tredje sier bibelen at en kilde ikke kan gi både søtt og salt vann. Er det litt urenhet er alt urent, for det hjertet er fylt av taler munnen. For det fjerde forteller slike utsagn at predikanten har svært liten dømmekraft. En person som ikke kan styre sin tunge kan heller ikke styre en menighet. Ingen råtten tale gå ut av deres munn, men sådan tale som er god til nødvendig oppbyggelse, så den kan være til gagn for dem som hører på; sier Efeserbrevet. Videre sier bibelen i Kolloserne: Din tale skal være alltid tekkelig, krydret med salt, så dere vet hvorledes dere bør svare enhver. Og til slutt, Jesus sier i Matteus evangelium: for etter dine ord skal du kjennes rettferdig, og etter dine ord skal du fordømmes.

Ja, slik er det nå bare. Personlig kjenner jeg en stor sorg når kristne vitser med Guds ord. Mer alvorlig er det når predikanter kommer med ”uskyldige” vitser og sitater fra prekestolen. Den predikanten jeg hører slikt fra ”dør” fra meg – jeg hører ikke på ham!!

1 kommentar:

Solveig s. Lund sa...

Takk dette er dagens sannhet.., fra Solveig