fredag, oktober 11, 2013

Skapelsestanker


Om gravemaskiner, hjerter, Darwin og troen på hva?

Et uhøytidlig innlegg fra en som vet lite, men likevel tror. Selv om du kan alt den muskelen som kalles hjerte, så les nøye gjennom og funder og mediter på om dette fine instrumentet kan ha blitt til gjennom evolusjon?

Naturen er for detaljert og finstemt til at alt kunne oppstå ved en slump. Kom for eksempel DNA-molekylet først og skapningene etterpå? Bare den mikrokosmiske verden er så fasinerende at fra mitt synspunkt må det ligge en høyere tanke bak – for meg er dette Gud.

Jeg har gjennom min 34 års praksis med traktordeler arbeidet en del med hydraulikksystemer. Det er ventiler, pumper, motorer og sylindere hit og dit. Det er det som får gravemaskiner og traktorer til å virke, og montert på rett måte fungerer det riktig bra.   Så jeg har laget mye rart for våre kjære bønder gjennom  årene. Når jeg har satt sammen komponenter for å fa fram en ønsket virkning så har jeg ofte tenkt på hjertet. Se på illustrasjonen jeg sakset fra Wikipedia. Der står også følgende beskrivelse av hjertet:

Hjertet er en muskelstruktur som består av fire hulrom, et venstre og et høyre forkammer (atrium) og et venstre og et høyre hjertekammer (ventrikkel). Det venøse blodet fra kroppen kommer inn til høyre forkammer fra den øvre og nedre store hulvenen (vena cava superior og vena cava inferior). Derfra pumpes blodet gjennom tricuspidalklaffen til høyre hjertekammer, og derfra gjennom pulmonalklaffen og ut i lungearterien (arteria pulmonalis) til det lille kretsløp (også kalt lungekretsløpet eller pulmonalkretsløpet). Via det lille kretsløp blir blodet tilført oksygen fra lungene, og det oksygenerte blodet kommer så tilbake til hjertet i venstre forkammer fra lungevenene (venae pulmonales). Blodet pumpes så ut i venstre ventrikkel gjennom mitralklaffen, for så å bli pumpet ut gjennom aortaklaffen og ut i den store livpulsåren (aorta thoracalis).

Ut fra min lille forståelse av teknologi er dette et konstruert organ, ikke noe som er blitt til gjennom millioner av år med utvikling. Om det i et kostbart hydraulikksystem mangler bare en liten kule eller fjær er det nok til at systemet kollapser eller slutter å fungere. Og hva så med hjerteklaffene? De måtte være på plass fra første stunde. Etter min mening ikke rom for bankende hjerter uten klaffer i millioner av år.

 

Og hjertet som er så innviklet skal ha laget seg selv? Jeg tror ikke på det. Og se bare på giraffhjertet. Har dette fått tilleggsfunksjoner etter hvert som halsen på giraffen vokste?

La evolusjonen inn ventiler så giraffen kunne drikke uten å dø? Les beskrivelsen som følger.

På grunn av høyden kunne sjiraffene lett fått problemer med blodtrykket. Hjertet er imidlertid ikke så stort som man tidligere trodde. For å unngå problemer med blodtrykket har dyra spesielle ventiler i kroppen (halsens blodårer) som styrer blodtilførselen. Hjertet slår dessuten 170 slag i minuttet, og hvert slag er svært kraftig, noe som skyldes svært tykke muskelvegger i venstre hjertekammer, som pumper blodet den lange veien opp til hjernen. For hver 15 cm økning i halslengden øker muskelveggens tykkelse med en halv centimeter. Det skaper et blodtrykk på 280/180 mm Hg, noe som er dobbelt så høyt som hos mennesker. Høyre hjertekammer er betydelig mindre og pumper blodet til lungene. Muskelveggen er til sammenligning kun cirka 1 cm tykk.
Så her holder det ikke med Darwins finker på Galapagosøyene. Om dyr tilpasser seg er jo det noe som er lagt ned i naturen fra Guds side. Darwin hadde heller ikke peiling på DNA-molekylet eller bakteriene. Han var en glup tenker, men etter mitt syn bommet han på sannheten.  Men hva med dinosaurer og andre fossiler man finner over hele kloden, er ikke det forløperne til dagens dyreliv? Nødvendigvis ikke. Det har vært liv og bevegelse på jorda før Adam ble skapt. Det er mye å si om dette, men ifølge den såkalte ”gap-theory”  står det i 1. Mosebok at jorden ble øde og tom. Men det er en annen blogg.
Bibelen sier videre at ved tro forstår vi at verden er blitt til ved Guds ord. Og videre står det i Salmenes bok at han (Gud) talte og det skjedde, han bør og det sto der. Derfor tror jeg at Gud har skapt hele universet med millioner av galakser helt ned til det minste snøfnugg.

Og det siste han skapte var mennesket, Adam og Eva eller deg og meg. Vi er skapt i Guds bilde med fri vilje – kan velge og vrake som vi vil. Ta egne beslutninger på godt og ondt.

Så vil jeg avslutte med en uttalelse av Thor Heyerdal. Som ofte i TV-intervjuer kommer programlederen inn på intervjuobjektets livssyn og Gudstro. Og Heyerdahl fikk spørsmål om verden og skapelsen. Det virket som om han synes spørsmålet var dumt for han svarte litt avvisende; ”si meg – hvem skapte molekylet?”

Så glem amøber og ursuppen, Darwin og finkene og the origin of the species. Spør om hvem som skapte atomet, elektronet og nøytronet. Det er han som skapte deg og meg!

Ingen kommentarer: