søndag, november 02, 2008

TATT AV VINEN

Hvorfor er jeg totalavholdende? Ganske enkelt, jeg har møtt altfor mange mennesker som er ødelagt av kong alkohol. Og om jeg ønsker å hjelpe slike så er i alle fall minstekravet at jeg holder meg unna selv. En annen sak er vel at jeg ikke har noen sterk karakter. Derfor er det dumt å eksperimentere.
Jeg kan ikke se ut fra bibelen at det å nyte litt vin er synd. Og skriften sier jo at intet er urent i seg selv. Men så møter jeg et annet ord som sier at ”summen av ditt ord er sannhet.” Så om jeg selv tar en ”liten en”, så synder jeg ikke, men om dette frarøver en annen saligheten, da er min salighet i fare også!
For en del år tilbake betydde det å være kristen det samme som å være totalt avholdende fra alkohol. Nå begynner det å nærme seg det motsatte.
Sist uke sendte Jan Halvorsen og Hans Rogstad ut en pressemelding med tittelen ”Et alkoholfritt liv for vår neste!” Hvorfor gjorde de det? Jo, fordi at alkoholkonsum er blitt ett kristen- og menighetsproblem. Mange kristne, også ledere har nå begynt å nyte sin vin – ikke for sin mage, men til maten. Det som da hender videre er at andre menighetsmedlemmer gjør det samme, men noen har ikke bremser. Og det hender faktisk at kristne omkring oss får samme ”drømmereisen” som Noa etter litt omgang med vinen. Noen elsker å bly fylt av Ånden ute, men sier heller ikke nei takk til en ”tynn en” til maten hjemme. Jeg vil ikke nevne eksempler her som jeg kjenner til, men jeg vet jo litt om innsiden…
En annen sak som har blitt belyst i en av våre aviser er vekkelsesfolkets bakgrunn. Mange kristne familier har sine røtter i vekkelser. Og mange av disse som ble frelst hadde problemer med flaska og ble befridd fra denne. Men genene blir man ikke frelst ifra så muligens er det flere ”alkoholgener” blandt bedehusfolket enn ellers i landet. Når så enkelte forkynnere ”åpner kranene” igjen kan man jo tenke seg hva resultatene blir.
Og er det mulig å drive ærlig sjelesorg med en som sliter med alkoholdjevelen når man drikker selv? Jeg tror ikke det. Paulus taler om å undertving sitt legeme og at han som preker for andre ikke selv skal finner uverdig.
Halvorsen og Rogstad har fått mange oppmuntrende tilbakemeldinger fra menighetsledere på sitt opprop. Altfor mange kristne har begynt å nippe til vinen, det har blitt et menighetsproblem. Det er faktisk fremmet tanker om å danne en avholdsbevegelse blant kristenfolket(?). Anne-Kat. Hærland har et show som heter ”Tatt av vinen”, hvor mange kristne har havnet i denne kategorien?
Derfor er jeg totalavholdene på grunn av min svake bror!
http://k-s.no/index.php?option=com_content&task=view&id=155328&Itemid=26

12 kommentarer:

Lars sa...

Helt enig! Det er ikke synd å drikke et glass vin til maten, men jeg gjør det ikke allikevel av hensyn til andre som kan ha problemer.

Hvis vi ser på land som Russland og Ukraina er gjennomsnittsalderen for menn rundt 56 år fordi de drikker så mye. De trenger en god gammeldags avholdsvekkelse. Da bør vel ikke vi gå den motsatte veien?

Anonym sa...

Hej, en hälsning från grannlandet Sverige, Är nya i bloggvärlden och kikar runt lite och hamnade då på din trevliga sida. Jag har läst lite och tycker att du har bra åsikter/Shalomisrael

Dag sa...

En kristen avholdsbevegelse har jeg sans for. Det er fint med glade, utadvente og edru mennesker som bryr seg om andre.

Samtidig mener jeg en del av forkynnelsen mot alkohol som jeg har hørt i det siste, er ubibelsk. Bibelen advarer mot alkohol, men sier også at vin er en velsignelse.

My Corner sa...

Jeg venter med den vinen til jeg drikker den nye vin i himmelen..
Sånn er det med oss tørrlagte!

Dag sa...

(Det var ikke meningen å lage dette som flere separate kommentarer, men det er ikke så farlig.)

Parallelt med andre ting som kan ta overhånd, for eksempel penger og sex, er alkohol noe man skal behandle med respekt. Holdes det innenfor en rett ramme, bør det ikke bli noe problem.

Derfor er jeg ikke enig i at det er et krav at man holder seg unna alkohol selv for å kunne hjelpe andre. Det er naturligvis ikke dumt å være et eksempel, men man må vel ikke avlegge fattigdomsløfte for å hjelpe en som lider av spillegalskap heller.

My Corner sa...

Ap vil ha strengere alkoholpolitikk
Kommuner som ikke følger opp alkoholloven kan bli tørrlagt.

Linjene over kunne leses i en av dagens aviser. Det er paradoksalt at kristefolket og Arbeiderpartiet går hver sin vei i alkoholsynet!!
Men som jeg skriver; Jeg er totalavholdsmann og bekjenner dette på grunn av de som sliter!

Dag sa...

Flott av Ap! Her er de på linje med oss avholdsfolk og de andre som er opptatt av å minimere alkoholproblemer (f.eks. mitt kjære KrF).

Men hvorfor påstår du at det er et minstekrav å være avholdsmann for å kunne hjelpe folk som er ødelagt av alkohol? Det skjønner ikke jeg, og jeg tror det er feil.

Anonym sa...

Det er mange gode argumenter for ikke å drikke alkohol. Men det kan virke som om Bibelen ikke er like restriktiv som noen av dagens predikanter. Man kan f.eks se på kriteriene for valg av ledere i NT.
Og hvis vi ser på en parallell; saken i NT som omhandler offerkjøtt, så anbefaler ikke Bibelen totalt avhold av hensyn til svakere brødre. Bibelen forfekter en situasjonsbetinget vurdering. Bibelen legger vekt på den enkeltes frihet. Så vil noen hevde at min frihet ikke skal være andre til last. Men hvem skal være overdommer vedr. hva som er akseptabelt? En predikant?
Ole

My Corner sa...

Min overdommer er de mennesker jeg samtaler med i enerom, ikke predikanter. Jeg synes kommentaren til Lars var grei. Han forstod faktisk hva jeg skrev. Men jeg undres virkelig over kristne som har problemer med å avstå fra alkohol når vi vet hvilke restultater denne drikken fører med seg. Så jeg lar faktisk min "frihet" styres av andres svakhet. Vi som er sterke er skyldige å bære de svakes skrøpelighet...

Dag sa...

Selv om ikke jeg er enig i det du skrev, betyr ikke det at jeg ikke forsto det.

Det er ikke noe problem for meg å avstå fra alkohol, og jeg er avholds med glede med grunn i de mange gode argumenter for å være avholds. Men jeg har problemer med å godta en forkynnelse som sier at alkohol mer eller mindre er skapt av djevelen, når Bibelen samtidig sier at Gud gir vinen som gjør menneskene glade. En sånn overdrevet forkynnelse mener jeg er ubibelsk, som sagt. Er det bra med ubibelsk forkynnelse?

At du lar din frihet styres av andres svakhet er bra. Men du har ikke forklart hvorfor du mener totalavhold er en forutsetning for å hjelpe noen med alkoholproblemer. Det er også en overdrivelse, mener jeg. Døperen Johannes slipper igjennom nåløyet, men Timoteus og Jesus var i så fall diskvalifisert fra å hjelpe alkoholikere.

Anonym sa...

Jeg forstår alle Høidahlernes synspunkter og meninger i dette innlegget. Og jeg er veldig glad for at en kristen, avholds KrFer har slike reflekterte tanker om dette med alkohol!

Når man bor i blant annet Oslo, blir man konfrontert med dette nesten daglig, og jeg er enig i at alkoholbruken i kristne sammenhenger har gått helt av skaftet i visse sammenhenger.

Det er trist, for det flytter fokuset fra det som bygger opp til det som veldig ofte bryter ned, og da tenker jeg spesielt på overbruk (både i form av mengde og frekvens) av den typen drikker vi snakker om her.

Jeg er ikke en av de som sliter, men det jeg opplever blant mange kristne her i Oslo, ødelegger for meg dersom jeg ønsker å nyte et glass vin eller to til maten eller en øl på puben, fordi jeg kjenner at jeg vil ta sterk avstand fra den "kristne drikkekulturen" som vokser fram.

Jeg vil ikke være som de kristne som liker å ta seg en fest, drikker alkohol oftere enn man skulle tro og blir til stadighet overstadig påvirket... Jeg vil heller være blant ikke-kristne som drikker (fram til de har drukket seg akkurat passe fulle) enn kristne, for når kristne drikker er det akkurat som om de velger bort (eller det blir unaturlig med) det åndelige fellesskapet mot alkoholfellesskapet (hvis det er noe som kan kalles det).

Jeg tror ikke mange kristne (som jeg har efart) klarer å kombinere å drikke og ha åndelig fellesskap på samme kveld. Det virker som om det må være enten eller. Enten har vi husgruppe eller så drikker vi og koser oss. Da må det være noe feil i hvorfor kristenfolk drikker mener jeg.

Det mest sjokkerende jeg har opplevd til nå, er at kristne avholdsmennesker har følt seg utenfor, nærmest opplevd drikkepress, fordi de ikke drikker!

Å sette dette på dagsorden som herr Halvorsen og herr Rogstad m.fl. gjør, er viktig, for dette må inn i lyset slik at man kanskje kan begrense skadeomfanget av det som holder på å skje i mange kristne sammenhenger. Ihvertfall å få folk til å tenke på hvorfor de drikker, og hvordan de prioriterer sin tid når man har fellesskap med andre kristne.

Sorry at jeg bruker så stor plass i kommentatorfeltet ditt, Johan. Jeg ble litt revet med.

Anonym sa...

Meget bra skrevet, og veldig viktig! Drikkekulturen i Kristen- Noreg går over sine bredder....
Og vi skulle være lys og salt, eller? Når jeg hører om drikkepress i kristne sammenhenger blir jeg mildt sakt bedrøvet. Vi skulle være så langt unna et slikt press blandt våre... All ære til Rogstad og Halvorsen for at de går i spissen! Jeg støtter dere!