onsdag, november 19, 2008

Den Katolske Kirken

En gammen norsk sang har et refreng som lyder slik: ”du får en svigermor på kjøpet…”
Det betyr av ved et giftemål så får man en ektefelle + hennes familie. Her er det velsignelsene eller problemene begynner for mange av oss. Når man rekker ut den ”økumeniske” hånden til den Katolske Kirken, så får man en jomfru Maria på kjøpet – og hun er vanskelig å handtere for oss protestanter. Men er vi protestanter? Vi altså protesterer mot den Katolske Kirkes ”uvesen”, men er mistenkelige stille når det gjelder Den Norske Kirke og det homofile prestevesen som tillates der. Vi har fellesmøter med kirken – tross dette ”prestehomsefrafallet, men tar samtidig avstand fra katolikkene som våker nøye over ordets bekjennelse.
Skal vi ikke velge å tro at det i den Katolske Kirken finnes mennesker som elsker og lever for Gud, og er det riktig i vår rettroenhet å ta avstand fra disse? Riktig nok er det et problem for kristne i andre deler av verden å forstå Livets Ords gode forhold til katolikkene, når de selv blir forfulgt av den Katolske Kirke. Dette hendte faktisk nylig under et korstog Egon Falk hadde i Tanzania.
Jeg ser det slik at den Norske Kirke med sin godkjennelse av homofilt praktiserende presteskap er fullstendig frafallen i motsetning til den Katolske Kirke, som tross sine tradisjoner, holder fast på den grunnleggende troskapen mot Guds ord. Derfor tror jeg Livets Ord er på rett veg med sine kontakter med katolikkene. Anbefaler forresten å lese boken Skammen och Hãrligheten av den katolske presten Peter Hocken. Han vet mer om pinsen enn de fleste karismatikere og pinsevenner.


Father Peter Hocken was born in 1932 and ordained as priest for the Catholic Diocese of Northampton, England in 1964. He received his PhD in 1984 from the University of Birmingham, England and was the Chaplain to the Bishop of Northampton from 1997 – 2001.
A British citizen, Father Peter has been privileged to minister around the world, with bases in: England (1964 – 1976, then again 1996 – 2002); the United States of America (1976 – 1996); and Austria (2002 – present).
Father Peter has been active in the charismatic movement since 1971. He served as Executive Secretary of the Society for Pentecostal Studies, 1988 – 1997.




3 kommentarer:

Lars sa...

Det med den lutherske kirke kan jeg være enig i. Den burde ikke kalle seg luthersk lenger, den holder seg ikke til Luthers Skriften alene. Men mange lutheranere er sikkert vel så gode kristne som Livets Ordare.

Jeg har ikke noe problem med å ha fellesskap med katolikker, men jeg har problemer med å ha fellesskap med den katolske kirke.

På samme måte har jeg ikke noe problem med å være sammen med palestinere, men jeg har problemer med politikken til Palestina.

Hvis jeg var statsminister for Israel og skulle treffe Palestinas president, ville jeg klargjøre for alle hva vi var uenige om, ikke bare fokusere på det vi har felles og hvor fin mann Palestinas president var. Da kunne jo folk begynne å mistenke at jeg f.eks. kunne tenke meg å gi dem Jerusalem.

Arvid sa...

Jeg er veldig enig i det Lars skriver.
Forøvrig har jeg en opplevelse av at i denne bloggen blir det lett etter positive forhold hos dem som står oss fjernt - Pavekirken - mens enkeltutsagn hos dem som står oss nær - OKS - blir trukket etter hårene samtidig som andre utsagn fra samme talerstol ikke blir nevnt i det hele tatt, selv om de uttrykker vår felles kristne forståelse.

Anonym sa...

Interessant å se at det ikke bare er jeg som har tenkt på OKS i denne sammenhengen. Det er vel mer som forener enn skiller også i forhold til dem? Hvorfor er ikke trosbevegelsen like opptatt av å fokusere på enhet med OKS som med katolikkene? Det er jo ingen motsetning mellom å fokusere på det vi har felles og samtidig komme med konstruktiv kritikk.
Ole