lørdag, november 29, 2008

For at verden skal tro..

Hva eller hvem er alle de hellige? Selv om jeg mener å stå i en sammenheng som har den ”fulle åpenbaring”, så må det vel innrømmes at det er kristne i ”feil” sammenheng som har et mer ”rett” kristenliv enn meg. For en tid tilbake så jeg en videosnutt fra et møte der en ortodoks prest i full mundur, med digert kors rundt halsen og det hele, prekte så Ulf Ekman ble en blek skygge i sammenligning. Eller tenk på moder Theresas oppofrelse? Så selv om bibelen sier at vi skal bli i det vi har lært og har blitt overbevist om, så er det lov å titte over gjerdet. Mulig et er 7000 som ikke har bøyd kne for Baal hos katolikkene?
Men vi ber jo om enhet, som Jesus sier; ”Jeg ber ikke bare for disse, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg, at de alle må være ett, likesom du, Far, i meg, og jeg i deg – at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg.”
Les for øvrig Remis innlegg "Når syskon fõrsonas"– det gir også ettertanke. (og det går an å ha flere tanker i hodet samtidig!) Så jeg blir i det jeg har lært, holder fram i samme spor, planter begge bena i Guds ord - og strekker mine hender mot mine søstre brødre i andre kristtne sammenhenger som bekjenner Jesus som sin Herre!

3 kommentarer:

RUDIE sa...

I USA hørte jeg at det var 40% av katolikkene som var karismatikere. Man blir ikke kariskmatiker om man er likegyldig til Gud. Hvor mange er det som tilhører den protestantiske kirke er det som er karismatikere?

Det jeg bryr meg mest om er at Jesus er fullkommen og at det er Han vi er skapt for å prise og tilbe. Vi må godta hverandre selv om vi ikke er fullkomne, for vi er selv ikke fullkomne. Det var et budskap jesus hadde sterkt på sitt hjerte.

Det vi må prøve å forstå litt med DKK er at de har tatt vare på "storfamilien" åndelig sett. Kirken er mennesker som har levd for Jesus i fra Jesu sin tid til i dag. Vi tilhører den samme kropp. I de historiske kirker er respekt veldig viktig. Om vi tenker at vi lever i en storfamilie så må vi kansje bøye oss for oldemors gammeldagse meninger, av respekt til henne. Og kansje hun faktisk også har rett, og at det er vi som har feil.

De første kristne fant ut at det var tryggt å holde gudstjeneste i katekombene. For de ikke-kristne var det et skremmende sted å være på natten. Men for de kristne var døden ikke skremmende lenger. De brukte likkister av en av de hellige til alter.

Tenk om kristne skulle gjort det idag? Men selv om det er følelser som byr oss i mot så trenger det ikke å bety at de gjorde noe okkult. Jeg tror mer på at de blogger som forpester luften med alt kristent de mener er okkult er blogger som djevelen trivs veldig bra på. Det er godt å komme inn på blogger som man får høre oppbyggende lesning om Guds ord. Det opplever jeg like bra på katolske som på protestantiske blogger.
Men jeg syns du skriver mye bra "My corner" :)

My Corner sa...

Takk for svar og innlegg Rudie, sammen med ALLE de Hellige skal vi fatte hva bredde, høyde og dybde det er....

Victoria sa...

hejsan! Har lagt upp några vinterbilder från oss här i uppsala!