torsdag, november 29, 2007

Djevelen i flytende form.


Om det skal finnes et alkoholfritt område i denne verden, så må det vel være i Guds menighet!
Dette sa Carl-Gustaf Severin sist han var i Zoe kirken. Til min store forundring har jeg registrert at kristne mer og mer lesker sine struper med de ”edle dråper”. Men vekkelse og vin hører ikke sammen. NTB kan nå opplyse at alkoholforbruket i Norge går mot ny rekord. Nordmenn drikker som aldri før, skriver de. Etter hva jeg forstår blir den kristne andelen i dette større og større. Men Jesus gjorde jo vann til vin!? Ja, det står nok skrevet, men det står også skrevet at Judas gikk bort og hengte seg.
Behøves virkelig en ny kristen avholdsbevegelse?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jesus gjorde vann til vin. Dette er ikke skrevet i en bisetning. Hele beretningen handler om det. Jesus laget vinen for at den skulle drikkes.Og vinen til Jesus kom til sist; altså når folk var berusede. ( Hvis jeg har forstått riktig.)Hadde Jesus ment at det var synd å drikke vin, hadde han ikke gjort dette underer. Heller ikke for å redde situasjonen for vertene. Eller?

My Corner sa...

Helt enig, men med "riktig" teologi kan man havne i en helt absurd praksis. Har sett tilfeller hvor såkalte frie, vindrikkende kristne har havnet skikkelig utenfor veien. Og det er vi "frie" som er deres problem. Derfor, på grunn av mine svake medsøsken, lever jeg etter Rom. 14, 20-22.
Dessuten har livet så mye fint å by på at Vinmonopolet for min del får beholde sine "velsignesler" for seg selv.

Anonym sa...

Ang bruken av sammenlikninger:
Å sammenlikne Jesu gjerninger med Judas' er fint - men kanskje ikke mest fruktbart ;) Jadda - hilsen din for alltid yngste sønn /H

Anonym sa...

Enig med deg igjen. Derfor er det for enkelt å si at man kan drikke vin fordi Jesus fikset vinen i dette bryllupet eller gjøre som Judas fordi det står skrevet gå du hen og gjør likeså.
Skrift tolker skrift og summen av ditt ord er sannhet. Når jeg leser om vinens karakter og vesen gjennom hele bibelen så finner jeg for min del totalavhold som eneste brukbare vei for den som vil være Jesu tjener i den tiden vi lever i.

En særdeles anonym pappa

RUDIE sa...

Kom til å tenke på en video her på nettet om en pubmenighet i Australia! http://atvs.vg.no/player/?id=12259
Vi kan kansje regne med at kristne vil gå til to ulike retninger, og den ene retningen vil være liberal?

My Corner sa...

beste argumentene for at kristne ikke skal drikke finner man kanskje ikke i bibelen, men i det daglige livet. Jeg kjenner mennesker som har vokst opp i alkoholiserte hjem. Der nytter det lite å si at man er en liberal, alkoholnytende pubkristen. Det er tusenvis av barn som får en trist jul i år pga. alkoholen. Bare disse gir grunn til å være en ”alkoholtotalavholdende” kristen.
Så hva som ligger til grunn for at man er en liberal ”pubkristen” kan man bare undres på?