Juletanker.
Leste i Lukas kap. 1 og begynte å komme i julestemning. Dagen nærmer seg da vi skal gi hverandre 50 kroner til jul. Men i Lukas, før juleevangeliet, leser vi om Jesu forløper, døperen Johannes tilblivelse. Og her fikk jeg noe å tenke på. Nemlig dette at det ikke er noen konflikt mellom lov, rettferdighet, tro og nåde. Alt dette utfyller hverandre. Det som vi mennesker alltid gjør så komplisert.
Vi leser fra Lukas 1; 5-6: ”I de dager da, da Herodes var konge i Jødeland, var det en prest som hette Sakarias, av Abias skift. Hans hustru var av Arons døtre, og hun hette Elisabeth. Begge var rettferdige for Gud og vandret ulastelig etter alle Herrens bud og forskrifter.”
Hva er spesielt her? Jo, dette ekteparet var rettferdiggjort av tro. Og så vandret de i ALLE Herrens bud og forskrifter. Når loven ikke var noe problem for disse som var under loven, hvorfor har da noen krisemaksimert loven for oss i dag? Elisabeth og Sakarias levde ikke under Sinai, som noen hevder, men under Golgata. Golgata stråler bakover mot Abraham og framover til deg. Loven skaper ikke vrede for de som vandrer i tro. Det er for de ulydige loven skaper vrede. Så loven frelser selvfølgelig ikke, men frelsen gjør av vi "lover" Herren. Det er forskjell på det!
Leste i Lukas kap. 1 og begynte å komme i julestemning. Dagen nærmer seg da vi skal gi hverandre 50 kroner til jul. Men i Lukas, før juleevangeliet, leser vi om Jesu forløper, døperen Johannes tilblivelse. Og her fikk jeg noe å tenke på. Nemlig dette at det ikke er noen konflikt mellom lov, rettferdighet, tro og nåde. Alt dette utfyller hverandre. Det som vi mennesker alltid gjør så komplisert.
Vi leser fra Lukas 1; 5-6: ”I de dager da, da Herodes var konge i Jødeland, var det en prest som hette Sakarias, av Abias skift. Hans hustru var av Arons døtre, og hun hette Elisabeth. Begge var rettferdige for Gud og vandret ulastelig etter alle Herrens bud og forskrifter.”
Hva er spesielt her? Jo, dette ekteparet var rettferdiggjort av tro. Og så vandret de i ALLE Herrens bud og forskrifter. Når loven ikke var noe problem for disse som var under loven, hvorfor har da noen krisemaksimert loven for oss i dag? Elisabeth og Sakarias levde ikke under Sinai, som noen hevder, men under Golgata. Golgata stråler bakover mot Abraham og framover til deg. Loven skaper ikke vrede for de som vandrer i tro. Det er for de ulydige loven skaper vrede. Så loven frelser selvfølgelig ikke, men frelsen gjør av vi "lover" Herren. Det er forskjell på det!
1 kommentar:
Bra sagt!
Legg inn en kommentar