mandag, oktober 29, 2007

Gud i kirkeasyl

Morsomt?

For mange år siden leste jeg en liten historie i Det Beste. Det var fra en fabrikk hvor de hadde en gjennomgang av de enkeltes oppgaver. Kontrolløren kom til en mann som var opptatt med noe i et hjørne. Hva er så din oppgave, spurte han. Jo, jeg passer på denne temperaturmåleren og når temperaturen er riktig åpner jeg kranen og slipper vannet gjennom dette røret. Hvor ender så dette røret? Aner ikke, men jeg har gjort dette i mange år.
Kontrolløren fulgte røret med øynene og så at det gikk gjennom taket. Han gikk da opp på taket og fant røret igjen. Det var kappet tvers over og ut i fri luft strømmet en varm vannstråle. Ja, omtrent slik husker jeg denne anektoden.

Ble minnet om denne historien da jeg leste omtalen av en ny bok, ”Gud i kirkeasyl”.

Hva driver vi med og hvorfor. Eller som bibelen sier; ”Hvorfor veier dere pengene ut for det som ikke kan mette?”
Nå som 100 års jubileet for pinsen er over har vi mye å tenke på. Er pinsen glemt?

Ingen kommentarer: