mandag, oktober 01, 2007

DASSDÖR(D)EN

Dassdöra ja
Litt vulgär begynnelse, men da leser du vel dette. For det förste jeg möter når jeg besöker en venn er en åpen dör, alltså en dassdör. Hvor? Jo, på et sykehjem et sted i Norge. Når jeg besöker denne slektningen tar jeg heisen til x. etasje, går nedover en lang gusjefarget korridor som er smykket med diverse traller fulle av bleier og andre livsnödvendigheter.
NESTE DÖR
Så går jeg gjennom en dör til, og rett til venstre innfor dören er dagligsstuen, om det kan kalles det. Sparsomt möblert med en TV nederst. Der sitter de gamle og må höre og se TV enten de vil eller ikke. Det er også en veranda rett utenfor denne ”dagligstuen”. Der er ”rökerommet” for ansatte og pasienter. Om det blåser litt fra vest kommer en liflig rökduft inn i dagligstua hver gang skyvedöra åpnes. Om man ikke blir passiv röker kan man iallefall glede seg over litt naturlig duft fra tobakksplanten. Rett til höyre for inngangsdöra er en dassdör. Det er like inntil kjökkenet. Så når en leieboer har gjort sitt slippes duften ut til de som sitter og spiser, for dassadöra ligger like inntil spisebordet. Men det gjör jo ingenting, for de som sitter og spiser er jo så slöve alikevel. Men det er ikke den dassdöra jeg skriver om, nei det er en annen. Litt lenger nede i gangen. (må berömme de ansatte som jobber der og holder ut!)
Så når jeg går videre nedover gangen passerer jeg pånytt traller med diverse nödvendigheter. Alle rom er fulle og hvor skal alt lagres?
NESTE DÖR
Når jeg så har passert disse trallene finner jeg min venn innefor en dör til venstre. Jeg åpner dören - og se, rett til höyre er den – dassen. Utstyrt med alle nödvendigheter og diversiteter som er nödvendig for et sykehjem. Det er det förste jeg ser. Er det noe klage på, sier du, vär glad for at det finnes dasser. Ja da, men vi er ikke i Ukraina nå. Vi er i Norge, verdens rikeste land. Og de som har bygget opp rikdommen får tildelt slike plasser, her skal det väre praktisk. När nöden er störst….

Jeg skriver dette fordi jeg nylig leste en artikke i bladet til de svenske Kristdemokratene.
Overskriften er slik:
PÅ ÄLDREHEMMET LOTTE TROR PERSONALEN PÅ ETT LIV FÖRE DÖDEN.
Videre står fölgende setning i artikkelen: - När man er gammel har man rätt at bli behandlad med repekt. Att bli gammal är ingen sjukdom. Här får våra gäster behålla sina ägondeler även när de är i slutet av sina liv!
Er det ett liv före döden på våre sykehjem i Fredrikstad? De ansatte i helsesektoren gjör hva de kan for å dekke alle behov og å skaffe plasser til de som behöver det. De gjör en kjempeinnsats. Men nå må våre politikere våkne og huske at det er ikke bare barnehageplasser vi behöver. Det er faktisk mange som behöver et verdig liv för döden

KRF i Fredrikstad har nytt sykehjem som en av sine höyprioriterte saker. Vi behöver det snart!
Og ikke bare det – det er sikkert mange eksisterende sykehjem som må bygges om og moderniseres. De eldre er verdt mye mer enn en dassdör (d)!

Ingen kommentarer: