torsdag, mars 29, 2018

Fordom mot fordommer

Oppfatning kontra fordom...
Å ha en oppfatning om noe bør nødvendig vis ikke være det samme som å ha en fordom. Jeg har for eksempel den oppfatning at boksing er dumme greier, men jeg har ikke fordommer mot boksere. På samme måte tenker jeg om homofilt og lesbisk samliv. Har den oppfatning at seksuelt samliv bare hører hjemme i ekteskapet mellom mann og kvinne. Man kan jo ikke samtidig mene at to i mine øyne motstridende ting er riktig og så kreve at man er ved sine fulle fem.
Å være uenig om livsførsel eller handlinger er jo noe som alltid har fulgt menneskeheten.
Definisjon på fordom:
«En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning. Fordommerkan ofte være basert på mangelfull kunnskap.»
Til denne definisjonen vil jeg påpeke at min holdning til temaet er grunnet på en saklig, rasjonell betraktning og at det er fordi jeg har tilstrekkelig kunnskap.
Det jeg nå risikerer er å møte fordommer mot mine holdninger, men det lever jeg gladelig med!
Måtte bare tenke over temaet når jeg leste at det blir en pridemarsj i Fredrikstad 25. august.
Selvfølgelig skal vi ikke mobbe, trakassere eller henge ut de som har en annen oppfatning enn andre, men om noen skulle føle at andre oppfatning er fordommer....

https://www.dagsavisen.no/fredrikstad24/klart-for-pride-parade-i-fredrikstad-1.1121910


Ingen kommentarer: