lørdag, november 25, 2017

Betal TV og Betal-Helbredelse?

Betal TV og Betal-helbredelse.
En tenkt situasjon, men likevel ikke utenkelig. Han sitter der med sin sykdom og ser på en kristen tevekanal. Det dreier seg om penger i dag, det behøves mye for at kanalen skal leve videre. Egentlig ikke feil at kristne samler inn penger til sin virksomhet, frelsen er gratis, men formidlingen koster. Det vet vi alle...
Så spisser han ører, en mørk, utenlandsk predikant doserer frimodig via en tolk at om du er syk og betaler et visst beløp til kanalen vil Herren velsigne deg med helbredelse... Det er "von i hangande snøre".... Han ønsker så inderlig å bli frisk igjen, leve normalt igjen.
Så noterer han seg gironummer.
Tiden går og sykdommen sitter der, har likesom kloret seg fast.
Sendte jeg nok penger var tanken som kom, den som sår rikelig skal jo høste rikelig?
Så får du filosofere videre om denne mannen til slutt ble velsignet på grunn av sin gave...
Dette var altså en tenkt historie fra min side, likevel ikke utenkelig.
Eller kanskje dette var en form for vranglære, som Peter sa til trollmannen Simon.
«Men Peter sa til ham: Måtte ditt sølv følge med deg til fortapelsen, fordi du tenkte å kjøpe Guds gave for penger!» ‭‭Apostlenes gjerninger‬ ‭8:20‬
Men denne form for Betal-Velsignelse kan jo snike seg inn andre veier, for eksempel om en menighet kommer i akutt pengemangel? Det er forstemmende og trist. Og den slags forkynnelse er ren vranglære!
Mulig at denne form for pengeinnsamling er godtatt av den norske predikantskare. De er jo så tause. Er det uvitenhet eller mangel på mot?
Kanskje dette er karismatikkens form for avlat?
Men om disse (pastorene) tier vil steinene (gubbene) rope!
(Jeg har egentlig lenge hatt lyst til å nevne denne spesifikke innsamlingsmetode her på min blogg, men nå kommer det. Alt for mange tier, men Dagen og Vebjørn Selbekk viser sine meningers mot og da tør jeg også)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg er enig i deg med dette! Farlig og vranglære det å love helbredelse og velsignelse ved å betale inn så og så mye!
Men jeg har vært hos Svein-Magne Pedersen oog betalte 200 kr. for å komme inn på et mirakelmøte der i Vennesla en lørdag!
De pengene gikk ikke til han eller helbredelse!
Han samler inn penger for å drive den misjonen han har i India. Flere barnehjem og flere vannbrønner som bores der og det koster jo!
Han lover heller ingen helbredelse. Det er Gud som helbreder og han får være et redskap som brukes spesielt til det! Jeg har blitt helbredet der andre ble ikke da, men neste gang, sån er det!

Anonym sa...

Så klart vi skal betale Herrens tjenere, de skal jo overleve!
Men du forstår jo hva jeg mente i innlegget...

Anonym sa...

Matt 10,7-8 Når dere går av sted, så forkynn: Himlenes rike er kommet nær! 8 Helbred syke, vekk opp døde, rens spedalske, driv ut onde ånder! For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det.