fredag, februar 02, 2018

Lederseminar....

En betraktning om lederseminarer.
Ekte lederskap er ekte "fedreskap"....
Selv er jeg ingen leder, har aldri vært det heller. Det er derfor jeg tør skrive om det også fordi ingen kan beskylde meg til å sikte til noen som helst.
En leder vet veien, beskytter, venter på de svake som Jakob gjorde når han rømte fra sin svigerfar. Gode ledere gir frihet fordi de ikke føler seg truet!
Leste en artikkel om hvorfor ledere i forretnings- og bedriftsverdenen møttes til sine lederseminarer, smilekurs og kick-off seminarer. De møttes som regel for å vise seg frem for hverandre. Få eller ingen endret sin lederstil. Men det et jo alltid noe å hente, selv en blind høne kan finne korn.
   Gode ledere er som foreldre, de elsker å se barna opptre selv om det ikke alltid er perfekt. Men gode foreldre og ledere setter også grenser..

Lederkursene vi så ofte høre og leser om hva er det?
I alle miljøer arrangeres ledersamlinger, også i de kristne.
     Ja det er populært med lederkurs, samlinger, seminarer og konferanser i kristne kretser. Dette er jo veldig viktig og jeg forstår nødvendigheten av å komme sammen for å dele tanker og erfaringer. Og frukten av disse samlingen må jo da jeg som en alminnelig sau i benken erfare, merke - har jeg gjort det? Da må det jo være umerkelig, mulig man må være skarpere enn meg for å.... ja.
Men om disse kursene får lederne til å få nytt mot, nye ideer så bare fortsett. Til og med Paulus fikk nytt mot når han så brødrene kan vi lese..
     I min yrkesaktive periode jobbet jeg de siste 35 årene med delesalg, produkter og markedsføring. Der opplevde jeg et positivt lederfravær. Hverken jeg eller mine kollegaer ble på noen måte kontrollert eller spurt om hva vi drev med. Vi hadde tillit.
    Resultatet er at firmaet i dag er landets desidert største på sitt område. Lederen hadde tillit til sine medarbeidere.
     Noen ganger bommer vi veldig på dette med lederskap og metoder. Det hender man prøver å kopiere en leders metode, mens vi stedet burde kopiere lederens hjerte - for det var der hemmeligheten lå. Vi behøver fedrene og mødrene med de store, gode og varme hjertene - er det tema på lederkursene?

   «For selv om dere skulle ha ti tusen læremestre i Kristus, så har dere ikke mange fedre..»
‭‭1 Korinter‬ ‭4:15‬
 Om jeg skal nevne noen ting fra eget liv så har jeg aldri opplevd noen gang at noen leder eller pastor noen gang har gitt meg sin oppmerksomhet, bortsett fra én gang da. Jeg var i tyveårsalderen. Han tok meg til siden og sa: det lukter svette av deg...

Men for all del, slutt ikke med lederseminarer  - gode samlinger er bedre enn ingen!

Ingen kommentarer: