fredag, november 22, 2019

Glede og mørketid...

Dagen i dag. Mørkt, regn og koselig inne.
Var innom IKEA på Uddevalla og kjøpte et sko-skap, stell heter det nok på svensk.
Men sol i hjertet, sol i sinnet, sol bare solskinn. For gleden kommer fra innsiden, uansett vær og vind.
Paulus og Silas sang lovsanger i Filippi fengsel med hender og føtter fastlenket og sønderpiskede rygger.
Jeg har lite å klage over.
Husker en kald januardag, tyve minus og nordasno, for sikkert femti år siden. Da var FGBMFI på sitt beste i Fredrikstad og det var mye glede og jubel og hente der.
Jeg var på vei til jobben og på Moum krasjet det ene forhjulslageret. Da hørte jeg en ekkel røst innom innom meg; hvor er gleden din nå?
Men gleden var der, den var på innsiden og strømmet fram. Satan lusket vekk for min tankeverden.
Jeg var tross alt heldig, uhellet skjedde like ved basestasjonen til Moumbussene, så jeg rygget tilbake dit og gikk inn på verkstedet. Der fikk jeg låne en lageravtrekker, demonterte det ødelagte hjullageret, noterte lagernummeret, tok bussen til Fredrikstad, gikk inn til Fossum & Ingerø, kjøpte nytt lager, tok bussen tilbake, monterte det nye lageret og kjørte videre til jobben.
Ikke for å sammenligne meg med Paulus og Silas, men på alle nivåer av problemer, trengsel og smerte kan vi ha en glede i Herren - ja, også i sorgen. For gleden i Herren er ikke av denne verden.

Ingen kommentarer: